E-podręcznik
- 14 marzec 2016
- Uczniowie
- 5621 czytań
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
E-PODRĘCZNIK POMYSŁEM NA NAUKĘ
AUTORZY :
mgr Agnieszka Herczyńska, mgr Małgorzata Krzysztoszek
RODZAJ INNOWACJI : metodyczna
CZAS TRWANIA INNOWACJI : II semestr roku szkolnego 2015/2016,
DATA ROZPOCZĘCIA: 15.02.2016r.
DATA ZAKOŃCZENIA: 30.05.2016r.
ZAKRES INNOWACJI:
Innowacją zostaną objęci uczniowie klasy IV (23 uczniów) Szkoły Podstawowej w Kluczewsku. Będzie ona wdrażana w czasie zajęć języka polskiego, matematyki i zajęć komputerowych zarówno podczas lekcji oraz na zajęciach pozalekcyjnych z tych przedmiotów w ramach godzin z art.42 ust.2 pkt 2 Karty Nauczyciela.
OSOBY WDRAŻAJĄCA INNOWACJĘ:
nauczyciel języka polskiego – mgr Agnieszka Herczyńska
nauczyciel matematyki i zajęć komputerowych- mgr Małgorzata Krzysztoszek
ZAŁOŻENIA:
Głównym założeniem innowacji jest nauka języka polskiego, matematyki i zajęć komputerowych dzięki znanym i lubianym przez uczniów narzędziom takim jak komputer czy telefon, z praktycznym wykorzystaniem e-podręczników.
W dzisiejszym świecie, w dobie komputerów, stałego łącza internetowego, telefonów i innych elektronicznych nowinek, coraz trudniej przekonać uczniów do tradycyjnej formy uczenia się, która niejednokrotnie wydaje im się nudna. Skoro dzieci chętnie korzystają z tych komunikacyjnych wynalazków, dlaczego nie wykorzystać ich w procesie nauczania. Tym bardziej, że z łatwością obsługują różne programy oraz dobrze orientują się wśród nowinek technologicznych. Po kilku lekcjach pokazowych z języka polskiego, matematyki i zajęć komputerowych z wykorzystaniem e-podręczników i przeprowadzonych rozmowach z uczniami okazało się, że są oni zainteresowani nowym sposobem nauki. Starając się to wykorzystać postanowiłyśmy systematycznie prowadzić lekcje, na których czwartoklasiści będą wykorzystywać wybrane zadania zaproponowane w e-podręczniku. Multimedialne elementy lekcji wzbudzą ciekawość, nawet tych najbardziej zniechęconych uczniów. Uświadomią im, że nauka może być przyjemnością. Muszą tylko wiedzieć, gdzie szukać potrzebnych materiałów i jak z nich korzystać.
MIEJSCE REALIZACJI: klasopracownia
Wyposażona w tablicę interaktywną i zestaw komputerów z dostępem do Internetu.
CELE INNOWACJI:
Celem głównym jest przyswajanie i efektywniejsze opanowanie materiału z zakresu programowego klasy IV oraz zwiększenie motywacji do nauki poprzez wykorzystanie technologii komunikacyjno – informacyjnej. E-podręczniki mają być narzędziem ułatwiającym osiągniecie zamierzonego celu.
Cele szczegółowe:
- wykorzystanie e- podręczników i Internetu do podniesienia efektywności kształcenia z języka polskiego, matematyki, zajęć komputerowych;
- samodzielne przyswajanie wiedzy i umiejętności z języka polskiego, matematyki i zajęć komputerowych:
- kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego;
- wdrażanie do systematycznego, celowego działania oraz dobrej organizacji pracy;
- przygotowanie do samodzielnego pogłębiania wiedzy i szukania informacji;
- aktywizowanie uczniów, zachęcania do wykazywania inicjatywy i realizowania własnych pomysłów;
- kształtowanie postawy współdziałania zespołowego i wzajemnej odpowiedzialności;
- podnoszenie świadomości edukacyjnej rodziców, dotyczącej stosowania e–podręczników, jako narzędzia pomocy dziecku w nauce języka polskiego, matematyki i zajęć komputerowych;
- doskonalenie warsztatu pracy nauczyciela i podniesienie skuteczności kształcenia.
FORMY I METODY PRACY:
Metody pracy będą obejmować:
- pracę z e-podręcznikiem;
- wyszukiwanie na stronach WWW informacji dotyczących różnorodnych tematów i treści;
- wykorzystywanie audiobooków, e-booków, blogów, filmów wideo, prezentacji multimedialnych itp.;
- korzystanie ze słowników internetowych;
- tworzenie plakatów
- tworzenie prezentacji
Formy pracy: praca indywidualna, w parach oraz w grupach
Środki dydaktyczne: tablica multimedialna, komputer, dostęp do Internetu, aparat fotograficzny, pendrive, CD
SPOSÓB REALIZACJI:
Realizacja innowacji odbywać się będzie w trakcie lekcji z języka polskiego, matematyki i zajęć komputerowych czwartoklasistów oraz w trakcie zajęć pozalekcyjnych realizowanych w ramach godzin z art. 42 ust.2 pkt 2 Karty Nauczyciela.
Na realizację innowacji przewidziane jest pięć godzin tygodniowo:
- 2 godziny języka polskiego;
- 2 godziny matematyki;
- 1 godzina zajęć komputerowych;
W razie potrzeby ilość godzin może być odpowiednio zwiększona.
Nie wymagają one dodatkowych środków budżetowych.
PRZEWIDYWANE EFEKTY:
Uczniowie:
- będą potrafili posługiwać się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi;
- wybiórczo i odpowiedzialnie będą korzystać z informacji umieszczonych w Internecie;
- nabiorą umiejętności wykorzystywania e-podręczników do nauki języka polskiego, matematyki i zajęć komputerowych;
- poprzez TIK rozwiną zainteresowania i chęć eksploracji zaproponowanych tematów lub konkretnych tematów wynikających z podstawy programowej, a będących treściami e-podręcznika ;
- wyćwiczą umiejętności pracy w parach lub grupach.
Rodzice:
- będą rozumieli potrzebę korzystania przez uczniów z e-podręczników i nowoczesnych technologii w nauce.
EWALUACJA:
Ewaluacja będzie przeprowadzona w formie:
- obserwacji zachowań ucznia;
- oceny umiejętności pracy w grupie (obserwacja, wywiad);
- prezentacji samodzielnie stworzonych prac ;
- oceny poziomu wiadomości i umiejętności uczniów;
- oceny zastosowanej metody.
Sprawozdanie z realizacji innowacji pedagogicznej
Innowacja pedagogiczna „E-podręcznik pomysłem na naukę” była realizowana – zgodnie z założeniami - w czasie zajęć obowiązkowych i pozalekcyjnych (w ramach godzin z art. 42, ust. 2, pkt. 2 Karty Nauczyciela) w okresie od 15 lutego do 30 maja 2016 roku.
Jej uczestnikami byli uczniowie klasy IV, do których była adresowana. Głównym celem innowacji było przyswojenie i efektywniejsze opanowanie materiału z zakresu programowego klasy IV poprzez wykorzystanie technologii komunikacyjno – informacyjnej tj. pracy z e-podręcznikiem.
Zadania z e- podręcznika wykonywane na tablicy multimedialnej wzbogacały przekaz dydaktyczny, wzbudzały zainteresowanie uczniów tematem i zwiększały aktywność podczas lekcji, czego rezultatem jest podniesienie efektów kształcenia. E – podręcznik pozwolił na przeprowadzenie w ciekawy, interaktywny sposób zajęć lekcyjnych. Zadania składające się z animacji dźwiękowych komentarzy, możliwość podkreślania wybranych treści kolorami oraz zaznaczania lub przeciągania dowolnych elementów umożliwiła przeprowadzenie ciekawych i interaktywnych ćwiczeń, podczas których uczniowie chętnie i z dużym zaangażowaniem rozwiązywali postawione zadania i problemy. E – podręcznik oferował także opcję oceny poprawności zadania rozwiązanego przez ucznia, zatem weryfikacja odpowiedzi dokonywana była na bieżąco.
W trakcie realizacji innowacji omawiane były treści programowe dotyczące następujących zagadnień:
JĘZYK POLSKI
W krainie baśni – uczniowie poznali słownictwo związane z teatrem, przygotowali w grupach afisz teatralny, potrafili wymienić nazwiska znanych baśniopisarzy i wskazać na wybranym przykładzie cechy baśni.
Prawda i fantastyka w legendzie - uczniowie potrafili zdefiniować legendę, podawali jej przykłady i wskazywali cechy charakterystyczne dla tego gatunku.
Szkoła dawniej i dziś - uczniowie potrafili zidentyfikować wypowiedź jako tekst informacyjny, dowiedzieli się jak dawniej wyglądała nauka i zabawa ich rówieśników, tworzyli mapy pojęć, opisywali obrazy.
Na tropie ortografii – uczniowie utrwalili i rozszerzyli umiejętności z zakresu nauki o języku i ortografii.
W świecie telewizji – uczniowie opracowywali w grupach zasady korzystania z różnych mediów, analizowali ich ofertę, prezentowali swój ulubiony program.
Jak budować zdania – uczniowie rozpoznawali podmiot i orzeczenie, rozróżniali i zapisywali zdania oznajmujące, pytające i rozkazujące, stosowali określenia, aby wydłużyć zdanie.
Tworzenie prac pisemnych– uczniowie kształcili umiejętność posługiwania się określonymi formami wypowiedzi (opis, opowiadanie).
MATEMATYKA
Wielokąty. Koła, okręgi. Skala. - uczniowie rozpoznawali i nazywali kwadrat, prostokąt, koło, okrąg; wskazywali na rysunku bok, wierzchołek, kąt oraz przekątną wielokąta, a także cięciwę, średnicę, promień koła i okręgu; obliczali obwód wielokąta o danych długościach boków; obliczali rzeczywistą długość odcinka, gdy dana jest jego długość w skali, oraz długość odcinka w skali, gdy dana jest jego rzeczywista długość.
Ułamki zwykłe - uczniowie opisywali część danej całości za pomocą ułamka; przedstawiali ułamki niewłaściwe w postaci liczby mieszanej i odwrotnie; rozszerzali, skracali oraz zaznaczali na osi liczbowej ułamki zwykłe; porównywali ułamki zwykłe o jednakowych mianownikach lub licznikach; dodawali, odejmowali ułamki zwykłe o mianownikach jedno lub dwucyfrowych, a także liczby mieszane.
Ułamki dziesiętne – uczniowie zamieniali ułamki dziesiętne na postać zwykłą i odwrotnie; porównywali ułamki; dodawali, odejmowali ułamki dziesiętne w pamięci (w najprostszych
przykładach) oraz pisemnie (w trudniejszych przykładach).
Pola figur – uczniowie obliczali pola: kwadratu, prostokąta, wielokąta przedstawionych na rysunku (w tym na własnym rysunku pomocniczym) oraz w sytuacjach praktycznych; stosowali jednostki pola: m2, cm2, km2, mm2, dm2, ar, hektar (bez zamiany jednostek w trakcie obliczeń). Wizualizacja pojęć matematycznych a także nauczanie przez działanie sprawiła, że nauczane treści były lepiej przyswajalne i dłużej pamiętane.
ZAJĘCIA KOMPUTEROWE
Wyszukiwanie informacji w Internecie i korzystanie z nich - uczniowie wyszukiwali informacje w różnych źródłach elektronicznych (słowniki, encyklopedie i zasoby Internetu); selekcjonowali, porządkowali i gromadzili znalezione informacje; wykorzystywali komputer w procesie uczenia się i poznawania różnych dziedzin wiedzy; korzystali z zasobów (słowników, encyklopedii, sieci Internet) i programów multimedialnych (w tym programów edukacyjnych) z różnych przedmiotów i dziedzin wiedzy.
Poczta elektroniczna i sieciowe pogaduszki - uczniowie komunikowali się za pomocą poczty elektronicznej, stosując podstawowe zasady netykiety; korzysta z poczty elektronicznej przy realizacji projektów klasowych.
Klawiatura zamiast pióra. Piszemy w MS Word – uczniowie umiejętnie uruchamiali i korzystali z poznanych programów tj. edytorów tekstu; opracowywali za pomocą komputera teksty (listy, ogłoszenia, zaproszenia, ulotki, wypracowania), stosując podstawowe możliwości edytora tekstu w zakresie formatowania akapitu i strony; łączyli grafikę z tekstem.
Formatowanie tekstu – uczniowie operowali paletą narzędzi w edytorze tekstu: pisali teksty i umiejętnie je formatowali; dobierali odpowiedni styl i wielkość czcionki; kopiowali, wklejali, wycinali, przesuwali, wyrównywali zapisany tekst; projektowali dokument z tekstem i rysunkiem.
Korzyści wynikające z przeprowadzonej innowacji dla:
Efekty podjętych działań dla:
uczniów |
szkoły |
nauczycieli |
-potrafią wykorzystać e-podręcznik i e-zasoby do przyswajania i pogłębiania wiedzy |
-wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły (zajęcia pozalekcyjne) |
- samodzielnie rozwijają swoje umiejętności w zakresie wykorzystania TIK w nauczaniu |
-są bardziej zmotywowani do większego zaangażowania się w proces uczenia się |
-uatrakcyjnienie zajęć lekcyjnych (wykorzystanie e-podręcznika) |
-ukończyli kurs internetowy „Wykorzystanie e-podręczników i e-zasobów w nauczaniu i uczeniu się” |
-znają strony internetowe specjalnie przygotowane do nauki języka polskiego, matematyki i potrafią z nich korzystać |
- budowanie pozytywnego wizerunku szkoły wśród dzieci i rodziców (pozytywna opinia uczniów i rodziców na temat wykorzystania e-podręcznika w nauczaniu) |
-samodzielnie opracowali i opublikowali na stronie ORE przykładowy scenariusz zajęć z wykorzystaniem e-podręcznika na lekcji języka polskiego i matematyki |
-są bardziej aktywni, wykazują własną inicjatywę |
-podniesienie jakości pracy szkoły (wyniki diagnozy) |
-doskonalą warsztat pracy nauczyciela |
Ewaluacja innowacji odbywała się na bieżąco na podstawie analizy postępów uczniów w nauce (klasówki, kartkówki, wypowiedzi ustne, aktywność itp.) oraz na podstawie sprawdzianu- diagnozy z języka polskiego i matematyki.
Średni wynik procentowy diagnozy na początku roku szkolnego z matematyki w klasie IV wyniósł 65%, a na koniec roku szkolnego 75%. Natomiast z języka polskiego , w październiku wyniósł 58% , a w maju 77%.
Wszystkie zadania z harmonogramu działań innowacji pedagogicznej „E – podręcznik pomysłem na naukę" zrealizowano zgodnie z wyznaczonym terminem, a oczekiwane efekty zostały osiągnięte. Przez cały okres prowadzenia innowacji zauważyłyśmy, że zadania, ćwiczenia z wykorzystaniem e-podręcznika były dla dzieci źródłem osiągania sukcesów. Praca z e-podręcznikiem pobudzała ich aktywność , a rozwiązywanie zadań na tablicy interaktywnej czy też z komputerem sprawiało przyjemność i satysfakcję. Multimedialne elementy lekcji wzbudzały ciekawość, nawet tych najbardziej zniechęconych uczniów. Uświadomiły także, że nauka może być przyjemnością.
Rekomendacje:
W następnym roku szkolnym nadal kontynuowane będą zajęcia z wykorzystaniem e-podręcznika, a efekty naszych działań zostaną przedstawione Radzie Pedagogicznej.
Agnieszka Herczyńska i Małgorzata Krzysztoszek