Losowy obrazek

Bezpieczna +Drukuj

        

Rz?dowy program wspierania w latach 2015-2018 organów prowadz?cych szko?y w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w szko?ach – „Bezpieczna+”

 

PROGRAM ,, BEZPIECZNA +"

Zespó? Przedszkolno-Szkolny w Kluczewsku od wrze?nia 2017 r. realizuje dzia?ania w ramach Rz?dowego programu wspomagania w latach 2015-2018 organów prowadz?cych szko?y w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w szko?ach -  ,,Bezpieczna+".  Celem programu  jest poprawa bezpiecze?stwa uczniów zarówno w szkole, jak i poza ni?, poprzez budowanie pozytywnego klimatu szko?y i klasy, dbanie o prawid?owe relacje rówie?nicze i rodzinne.

Realizowane w ramach programu dzia?ania obejmuj? nast?puj?ce obszary:

  • promowanie aktywno?ci uczniów, maj?cych na celu zwi?kszenie otwarto?ci szko?y na wspó?prac? z otoczeniem, kszta?towanie w uczniach aktywnej, otwartej, prospo?ecznej postawy,
  • podejmowanie dzia?a? maj?cych na celu w??czanie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w ?ycie spo?eczne,
  • podejmowanie dzia?a? maj?cych na celu integracj? z lokalnym ?rodowiskiem.

Dzia?ania o charakterze profilaktycznym realizowane s? w formie zaj?? edukacyjnych, warsztatów szkoleniowych, spotka?, wycieczek edukacyjnych. Zaplanowane dzia?ania opracowane s? tak, aby ka?dy ucze? zosta? zapoznany z ró?norodnymi zagro?eniami mog?cymi go spotka? w szkole i poza ni? oraz potrafi? skutecznie reagowa? w sytuacji wyst?pienia tych zagro?e?. Dzia?ania prowadzone s? we wspó?pracy z organizacjami pozarz?dowymi oraz instytucjami zajmuj?cymi si? sprawami bezpiecze?stwa.

 

SZKOLNY DZIE? BEZ PRZEMOCY

Przemoc jest powa?nym problemem w szko?ach. Agresywne zachowanie uczniów mo?na obserwowa? nawet w?ród najm?odszych. Nasza szko?a bardzo powa?nie traktuje ten problem. 
Z tej okazji  30 pa?dziernika obchodzili?my „Szkolny Dzie? bez Przemocy” w ramach Rz?dowego programu ,,Bezpieczna +". Ka?dy nauczyciel otrzyma? scenariusz lekcji wychowawczej o tematyce przeciwdzia?ania agresji i przemocy do przeprowadzenia w swojej klasie. Zadaniem uczniów natomiast by?o  wykonanie plakatu  i logo pod has?em ,, Stop przemocy”.  Po dwóch godzinach zaj?? lekcyjnych wszyscy nauczyciele i uczniowie spotkali si?  w sali gimnastycznej, by obejrze? wykonane przez siebie prace.

Powy?szy problem by? tak?e poruszany na spotkaniu z za?o?ycielem Sportowej Grupy Kolarskiej Domin Sport p. Andrzejem Dominem, który zach?caj?c dzieci do uprawiania kolarstwa zwróci? uwag?, na fakt, i? sport jest ?wietnym sposobem na roz?adowanie negatywnych emocji. Uczniowie mieli okazj? porozmawia? z absolwentem naszej szko?y, Krzysztofem Dominem uczniem Szko?y Mistrzostwa Sportowego w  Kolarstwie w ?widnicy. Krzysztof zaprezentowa? rower wraz z wyposa?eniem oraz odpowiedni strój u?ywany podczas treningów.

Nauczyciele i uczniowie naszej placówki zgodnie podkre?laj?, ?e taki dzie? jest w szkole bardzo potrzebny i na pewno zapisze si? na sta?e w naszym kalendarzu. Nie tylko w tym dniu, ale przez ca?y rok pami?tajmy, ?e

KA?DY Z NAS JEST INNY.   

WSZYSCY JESTE?MY WA?NI I POTRZEBNI.

PAMI?TAJMY O TYM, ABY USZANOWA? INNYCH.

STARAJMY SI? ?Y? TAK, ABY INNYM BY?O Z NAMI DOBRZE.

Samorz?d Uczniowski

Zdj?cia TUTAJ:


UDZIELAMY PIERWSZEJ POMOCY

W ramach Rz?dowego programu ,,Bezpieczna +" zosta?y przeprowadzone zaj?cia z udzielania pierwszej pomocy z udzia?em ratownika medycznego. Celem warsztatów by?o przekazanie dzieciom wiadomo?ci o tym, jak dba? w?asne bezpiecze?stwo, jak unika? sytuacji mog?cych doprowadzi? do zagro?enia zdrowia i ?ycia oraz jak wezwa? specjalistyczn? pomoc i udzieli? pomocy innym osobom b?d?cym w sytuacji zagro?enia ?ycia lub zdrowia. Dzi?ki spotkaniom uczniowie zdobyli now? wiedz? i umiej?tno?ci, w najlepszy i najciekawszy dla nich sposób, czyli poprzez bezpo?rednie oddzia?ywanie.

W efekcie uczniowie obj?ci warsztatami ju? od najm?odszych lat oswajaj? si? ze ?wiadomo?ci? konieczno?ci niesienia pomocy poszkodowanym. Ucz? si? odpowiedniego zachowania w obliczu wypadku, potrafi? wezwa? prawid?owo pomoc przez telefon oraz wykona? najprostsze czynno?ci przy osobie poszkodowanej. Dzi?ki zaj?ciom uczymy odpowiedzialno?ci za siebie i innych.

Dzi?kujemy panu Paw?owi Jamrozowi za przeprowadzenie wspania?ych warsztatów.

Zdj?cia TUTAJ:

SPOTKANIE Z POLICJANTEM - UCZE? BEZPIECZNY W SZKOLE I POZA SZKO??

W okresie wrzesie? – listopad 2017 r. zosta?y zorganizowane spotkania dla  uczniów naszej szko?y z przedstawicielami Policji zwi?zane z bezpiecze?stwem w szkole oraz poza szko??. Dzi?ki podj?tym dzia?aniom wzros?a ?wiadomo?? uczniów gro??cych im niebezpiecze?stw, które mog? pojawi? si? w czasie zabawy w domu i w szkole, podczas poruszania si? po ulicy i przechodzenia przez ni? oraz w kontaktach z obcymi lud?mi. Pierwsze spotkania odby?y si? w klasach pierwszych i trzeciej. Celem spotkania by?o przede wszystkim przypomnienie zasad bezpiecznego poruszania si? po drodze. Dzieci  z du?ym zainteresowaniem s?ucha?y policjanta, który przypomina? o noszeniu odblasków, poruszaniu si? lew? stron? drogi w terenie niezabudowanym, a przede wszystkim  uczula? uczniów na zachowanie szczególnej ostro?no?ci podczas przechodzenia przez ulic?. Uczniowie czynnie uczestniczyli w spotkaniu, zadawali pytania, dzielili si? swoimi spostrze?eniami i do?wiadczeniami. Nast?pnie dzieci klas pierwszych uczy?y si? prawid?owo przechodzi? przez jezdni?. Pomaga? im w tym Kozio?ek SPOKO, który  przypomina? o zasadach i trzymaj?c za r?k?, przeprowadza?  ka?dego pierwszaka na drug? stron? jezdni. Swoj?   wiedz? dzieci mog?y sprawdzi? bior?c udzia? w quizie o ruchu drogowym. Uczniowie ch?tnie  i prawid?owo udzielali odpowiedzi na zadawane pytania.
Spotkania w klasach IV-VI dotyczy?y ró?nych aspektów bezpiecze?stwa. Pan Rafa? Tomczyk omówi? zasady bezpiecznego korzystania z Internetu. Zwróci? uwag? na zagro?enia wynikaj?ce z kontaktów z osobami poznanymi w sieci oraz zjawisko cyberprzemocy. Uczniowie wiedz?, ?e nie wolno obra?a? i poni?a? swoich kolegów za po?rednictwem komputera, telefonu komórkowego. Bez zgody osób zainteresowanych nie mo?na te? publikowa? zdj?? czy filmów w Internecie. Policjant t?umaczy?, jak zachowa? si? w sytuacji, gdy sami do?wiadcz? cyberprzemocy, albo gdy zaobserwuj?, ?e problem z tym ma ich kolega czy kole?anka. Uczniowie obejrzeli film ,,3-2-1 Internet”. Udzia? w tym spotkaniu sprzyja? kszta?towaniu odpowiednich postaw m?odzie?y w korzystaniu z Internetu i odpowiedzialnego, zgodnego z prawem wykorzystania jego zasobów. W czasie prelekcji policjant poruszy? te? temat agresji w?ród uczniów, omówi? negatywne konsekwencje p?yn?ce z takich zachowa? oraz przedstawi? informacje na temat odpowiedzialno?ci karnej nieletnich za pope?nione czyny.
W trakcie spotka? policjant podkre?li?, jak wa?na jest znajomo?? numerów alarmowych. Cykl spotka? w ramach Rz?dowego programu ,,Bezpieczna +” by? interesuj?cy i pouczaj?cy, a przekazana wiedza teoretyczna z pewno?ci? znajdzie zastosowanie w praktyce.

Serdecznie dzi?kujemy Panu Rafa?owi Tomczykowi za warto?ciowe i cenne wskazówki.

Zdj?cia TUTAJ:

Warsztaty specjalistyczne z psychologiem w ramach Rz?dowego programu „Bezpieczna+”

Realizowany program profilaktyczno-wychowawczy oparty jest na koncepcji wspierania rozwoju polegaj?cego na podejmowaniu dzia?a?, które zmierzaj? do osi?gni?cia pe?nego stanu dobrego samopoczucia w najwa?niejszych wymiarach zdrowia: psychicznym, spo?ecznym, osobistym.

Rozwój dziecka i jego samodzielno?? niesie za sob? wiele zagro?e?. Konieczne jest wi?c wyposa?enie ucznia w umiej?tno?ci przewidywania zagro?e?, unikania ich oraz radzenia sobie w trudnych sytuacjach. S?u?? temu poszczególne bloki tematyczne realizowane na zaj?ciach.

1. Komunikacja interpersonalna.

Brak podstawowych umiej?tno?ci komunikacyjnych staje si? przyczyn? wielu nieporozumie? i konfliktów. Uczniowie poznaj? wi?c w ramach zaj?? poj?cia „dialogu” i „monologu”. Dowiaduj? si?, czym s? zniekszta?cenia w procesie komunikacji. Poznaj? poj?cia „nadawca - odbiorca komunikatu”, potrafi? wymieni? cechy prawid?owej i nieprawid?owej komunikacji interpersonalnej. Dzieci przekonuj? si? o skuteczno?ci dialogu, ?wicz? precyzyjne przekazywanie
i odbieranie informacji. U?wiadamiaj? sobie zniekszta?cenia powstaj?ce przy przekazywaniu informacji. ?wicz? poprawn? komunikacje w ró?nych sytuacjach interpersonalnych. Najistotniejsze jest uchwycenie przez uczestników zalet komunikacji dwustronnej. Poprzez budowanie konstruktywnych relacji mi?dzyludzkich kszta?tuj? umiej?tno?? mówienia o sobie, o prze?ywanych emocjach, ucz? si? szukania wsparcia w sytuacjach kryzysowych.
W proponowanych zaj?ciach dzieci negocjuj?, przepraszaj?, maja mo?liwo?? powiedzenia „Nie”, gdy sytuacja tego wymaga. Ostatnie zaj?cia po?wi?cone s? komunikacji niewerbalnej. M?odzie? ma mo?liwo?? u?wiadomienia sobie
i do?wiadczenia, jak wiele informacji (ok.65%) o sobie, swoich emocjach, stosunku do innych jest przekazywana bez s?ów.

2. Asertywno??. Mediacje.

Umiej?tno?? mówienia „Nie” jest wyj?tkowo wa?na z punktu widzenia bezpiecze?stwa dziecka, które musi zrozumie?, ?e pewne sytuacje wymagaj? zdecydowanych reakcji, a niektórzy doro?li nie zas?uguj? na zaufanie. Stanowcze „Nie” mo?e okaza? si? w pó?niejszym ?yciu bardzo pomocne – zw?aszcza gdy wzro?nie presja rówie?ników, na przyk?ad do u?ywania ?rodków psychoaktywnych. Bezpiecze?stwo dzieci to nie tylko kontakt z osobami nieznajomymi, ale te? prawid?owe zachowanie si? w miejscach publicznych,
w czasie zabawy, czy te? podczas obs?ugi urz?dze? gospodarstwa domowego. Poznanie zasad bezpiecze?stwa i ich stosowanie zmniejsza prawdopodobie?stwo nieszcz??liwego wypadku.

Podstaw? bezpiecze?stwa jest te? koncentracja uwagi dziecka na w?asnym organizmie. Rozwijanie ?wiadomo?ci w?asnego cia?a mo?e pomóc dzieciom w wyborze zdrowego stylu ?ycia.

Konflikt jest starciem si? ludzkich pogl?dów, interesów lub zachowa?. Spieramy si?, bo jeste?my ró?ni i mamy ró?ne pogl?dy. Ludzie nie chc? celowo wchodzi? w konflikty z innymi. Wolimy unika? sporów, bo czujemy i wiemy
z do?wiadczenia, ile b?dzie nas to kosztowa?. Niestety, konflikty s? ci?gle obecne w ?yciu dzieci i doros?ych. Cywilizacja, w której ?yjemy, tworzy stresogenne ?rodowisko – przeci?tny cz?owiek odbiera nadmiar bod?ców. Ludzie coraz mniej si? u?miechaj?, p?dz? za pieni?dzem, s? nerwowi, roszczeniowi, zanika dialog, narasta frustracja i z?o??, które powoduj? liczne konflikty. Pozostaje nam nauczy? si? je kontrolowa? i rozwi?zywa?. Nale?y wi?c przygotowywa? dzieci jak najwcze?niej do radzenia sobie w sytuacjach trudnych. W trakcie zaj?? uczestnicy zdobywaj? wiedz? na temat tego : jakie s? cechy dobrego mediatora, w jakich sytuacjach prowadzone s? mediacje
i negocjacje, jakie rodzaje konfliktów mog? obejmowa?, jakie s? pozytywne cechy konfliktów rozwi?zanych.

3. Przeciwdzia?anie agresji rówie?niczej.

Dobre samopoczucie i bezpiecze?stwo dziecka cz?sto zale?? od poczucia zdrowej wi?zi z grup? spo?eczn?. Pierwsz? i najwa?niejsz? dla normalnego rozwoju dziecka grup? spo?eczn? jest rodzina, a nast?pnie rówie?nicy w szkole. W rodzinie dziecko przyswaja sobie regu?y i zasady prezentowane przez najbli?sze i najwa?niejsze dla niego osoby. W szkole uczy si? wspó?dzia?ania, zdobywa do?wiadczenia spo?eczne, do?wiadcza pozytywnych i negatywnych emocji. Grupa rówie?nicza jest miejscem, w którym dziecko do?wiadcza kontaktów z innymi lud?mi, uczy si? obcowania z nimi, zaspokaja swoje potrzeby psychiczne – mi?o?ci, akceptacji, sukcesu itp. Dowiaduje si? te? w jaki sposób jego zachowanie wp?ywa na innych i jak jest przez nich odbierane. Uczy si? tego, ?e inne osoby mog? mu wiele da?, podobnie jak i ono samo ma du?o do zaoferowania otoczeniu. W programie d??y si? do kszta?towania u dzieci wysokiej, pozytywnej samooceny, która jest podstaw? u?atwiaj?c? rozwi?zywanie sytuacji trudnych w sposób konstruktywny. Podczas zaj?? dotycz?cych agresji ucze? ma mo?liwo?? poznania stylów zachowa?
w sytuacjach konfliktowych, ró?nic w interpretacji zaobserwowanych sytuacji, zdobywa umiej?tno?? wyra?ania czytelnie i bezpo?rednio swoich uczu?, aktywnego s?uchania innych. W trakcie spotka? poznaje sposoby radzenia sobie z nagromadzonym stresem, frustracj?.

Przekazanie uczniom informacji o agresji i przemocy, u?wiadomienie im jakie skutki powoduje przemoc, pozwala nauczy? ich lepszego zrozumienia uczu? swoich i innych osób. Uczniowie maj? te? okazj? prze?wiczy? wa?ne umiej?tno?ci psychologiczne i spo?eczne, takie jak cho?by: rozwi?zywanie konfliktów bez przemocy, kontrolowanie swojej z?o?ci, obrony siebie i innych
w sytuacjach trudnych.

Zdj?cia TUTAJ:

WYCIECZKA DO STRA?Y PO?ARNEJ

W ramach projektu” BEZPIECZNA +” 6 pa?dziernika b.r. uczniowie naszej szko?y mogli  zobaczy? jak z bliska wygl?da praca stra?aków. W tym celu udali si? do  Komendy Wojewódzkiej Pa?stwowej Stra?y Po?arnej w Kielcach obejrza?y prezentacj? pod has?em „Czad i ogie? –obud? czujno??”. Dowiedzia?y si? co jest g?ówna przyczyn? zatru? tlenkiem w?gla. Zapozna?y si? z wygl?dem i sposobem dzia?ania czujników czadu. Jeden z uczniów wzi?? udzia? w pokazie umieszczania i przenoszenia na specjalistycznych noszach poszkodowanego. Wszyscy mieli okazj? wej?? do samochodu stra?ackiego i prze?y? próbny alarm.
Natomiast 17 listopada b?d?c w Komendzie Powiatowej  Pa?stwowej Stra?y Po?arnej we W?oszczowie dok?adnie obejrzeli wyposa?enie samochodów. Du?? atrakcj? by?o równie? przymierzenie stroju stra?ackiego. Dzieci wys?ucha?y opowiada? o trudach i niebezpiecze?stwach podczas akcji ratowniczo - ga?niczych. Podczas ogl?dania filmów edukacyjnych przypomnia?y sobie dlaczego nale?y unika? zagro?e?, a w razie konieczno?ci jak wezwa? pomoc. Razem ze stra?akami odbyli praktyczne zaj?cia udzielania pierwszej pomocy dla doros?ego i ma?ego dziecka. Na po?egnanie otrzymali pami?tkowe plany zaj??.
Uczniowie  równie? spotkali si? z przedstawicielami Jednostki Ratowniczo-Ga?niczej z Kluczewska. W czasie spotkania mieli mo?liwo?? zapoznania si? z prac? stra?aka, a tak?e jak stra?acy pomagaj? w sytuacjach niebezpiecznych, zagra?aj?cych ?yciu i zdrowiu.
Podczas spotka? uczniom u?wiadomiono, ?e zawsze nale?y zachowa? ostro?no?? i czujno?? oraz nie bagatelizowa? nawet najmniejszych zagro?e?. Ca?a spo?eczno?? szkolna uczestniczy?a w próbnym alarmie przeciwpo?arowym.

Zdj?cia TUTAJ:

BEZPIECZNY UCZE? - BEZPIECZNA SZKO?A - BEZPIECZNA RODZINA

W ramach Rz?dowego programu ,,Bezpieczna +" zosta? og?oszony i przeprowadzony Konkurs Plastyczny ,,Bezpieczny ucze? - bezpieczna szko?a- bezpieczna rodzina"  dla uczniów naszej szko?y, w tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.  Celem konkursu by?o propagowanie bezpiecznych zachowa? i w?a?ciwych postaw, ukazanie uczniom mo?liwo?ci poprawy relacji mi?dzy lud?mi, rozwijanie zainteresowa? plastycznych.

ZWYCI?ZCY KONKURSU:

Kl. I

  1. Celeba?ska Blanka klasa Ib
  2. B?k Bartosz klasa Ia
  3. Gacek Ma?gorzata klasa Ia

wyró?nienie: Ruci?ski Eryk klasa Ib

Kl. III

  1. Jo?czyk Amelia klasa III
  2. Domoradzki Mi?osz klasa III
  3. Barabasz Daria klasa III

wyró?nienie: Pura Kacper, Pura Amelia

Kl. IV

  1. Grzelka Ada klasa IVb
  2. ?awi?ski Kacper IVb
  3. Barabasz Fabiola i Zieli?ska Zuzanna IVb

Kl. V –VII

  1. Giero? Magdalena klasa VIa
  2. Synowiec Klaudia klasa VIa
  3. Strychalska Izabela klasa VII

wyró?nienie: Baran Magdalena klasa VIIa

Wszystkim wyró?nionym serdecznie gratulujemy

Zdj?cia TUTAJ:

 

„Warsztaty praktyczne”

W ramach programu „Bezpieczna +” w naszej szkole odby?y si? warsztaty praktyczne, podczas których uczniowie w?asnor?cznie wykonywali ozdoby ?wi?teczne. M?odzie? z du?ym zaanga?owaniem i staranno?ci? przygotowa?a a?urowe bombki, które wr?czy?a wszystkim go?ciom przyby?ym na spotkanie wigilijne seniorów. Podczas tej uroczysto?ci uczniowie wyst?pili równie? w przedstawieniu ?wi?tecznym, w którym zaprezentowali tradycje i zwyczaje ?wi?t Bo?ego Narodzenia.

Podejmowane dzia?ania mia?y na celu kszta?towanie w uczniach otwartej, prospo?ecznej postawy oraz integracj? z lokalnym ?rodowiskiem.

Aleksandra Skórnicka, Ma?gorzata Walasek

Zdj?cia TUTAJ: