Nawigacja

Losowy obrazek

Poznaj po słowie, co kto ma w głowieDrukuj

TytuÅ‚ innowacji pedagogicznej : „Poznaj po sÅ‚owie, co kto ma w gÅ‚owie”

Adresaci innowacji : uczniowie klas VII a i VII b

Planowany termin realizacji: rok szkolny  2019/2020, 2020/2021

Zajęcia edukacyjne objęte innowacją: zajęcia z języka polskiego, zajęcia koła polonistycznego

 

Cele ogólne innowacji/programu autorskiego:

- rozbudzanie zainteresowania  uczniów jÄ™zykiem ojczystym jako skÅ‚adnikiem dziedzictwa kulturowego

- pogłębianie Å›wiadomoÅ›ci jÄ™zykowej uczniów

- rozwijanie czynnego słownika ucznia

- ksztaÅ‚cenie umiejÄ™tnoÅ›ci poprawnego pisania i mówienia w jÄ™zyku ojczystym

- doskonalenie praktycznych umiejętności językowych, w tym ortograficznych i interpunkcyjnych

- rozwijanie  kreatywnoÅ›ci i postaw twórczych

- propagowanie pozytywnych wzorców kulturowych i osobowych

- doskonalenie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzy w praktyce,

- budzenie w uczniach kreatywności,

- motywowanie uczniów do samoksztaÅ‚cenia i pogłębiania wiedzy polonistycznej,

- utrwalenie pojęć z zakresu teorii literatury (gatunki literackie, formy wypowiedzi, Å›rodki stylistyczne, stylizacje tekstów itp.),

- podejmowanie dziaÅ‚aÅ„ twórczych samodzielnie lub zespoÅ‚owo

 

Na czym polega nowatorstwo innowacji/programu autorskiego:

Innowacja bÄ™dzie dotyczyÅ‚a zajęć edukacyjnych –jÄ™zyka polskiego, realizowanych w ramach podstawy programowej, ale poszerzonych o treÅ›ci zawarte w programie innowacji z wykorzystaniem  metod aktywizujÄ…cych [ burza mózgów, mapa pojÄ™ciowa, piramida priorytetów, dyskusja, drzewko decyzyjne, metaplan, metoda projektów, drama; techniki teatralne: inscenizacja, pantomima, improwizacja; metod ćwiczeniowych; metod podajÄ…cych /mini wykÅ‚ad, pogadanka, prelekcja/].

Nowatorstwo polega na zastosowaniu w procesie nauczania umiejÄ™tnoÅ›ci redagowania tekstów innowacyjnych, kreatywnych ćwiczeÅ„, metod pracy, prowadzenia zajęć warsztatowych umożliwiajÄ…cych pracÄ™ w parach, grupach oraz caÅ‚ym zespole. ZajÄ™cia dadzÄ… szansÄ™ na wspólne omówienie prac pisemnych z uwzglÄ™dnieniem ich mocnych i sÅ‚abych stron oraz wzajemne udzielanie sobie informacji zwrotnej pod dyskretnym kierunkiem nauczyciela. Stosowanie zasad oceniania ksztaÅ‚tujÄ…cego wpÅ‚ynie pozytywnie na poprawÄ™ poszczególnych elementów prac pisemnych.

Wzbogacenie zakresu poznawanych przez uczniów form wypowiedzi o formy publicystyczne (np. artykuÅ‚, wywiad, reportaż), które uczeÅ„ nie tylko rozróżnia (jak zakÅ‚ada podstawa programowa), ale także podejmuje próby ich samodzielnego tworzenia.

Ponadto uczniowie skorzystajÄ… z serwisu: „Polszczyzna w sieci” oraz bÄ™dÄ… sÅ‚uchać porad jÄ™zykowych online polskich jÄ™zykoznawców- prof. Bralczyka , prof..Miodka, czy prof. Markowskiego.

Przewidywane efekty innowacji/programu autorskiego:

- ZwiÄ™kszenie Å›wiadomoÅ›ci  kultury sÅ‚owa; poprawa w wypowiedziach  ustnych i  pisemnych

- PosÅ‚ugiwanie siÄ™ na co dzieÅ„  poprawnÄ… polszczyznÄ…                                    

- Poszerzenie sÅ‚ownictwa uczniów o  literackie wyrażenia oraz zwiÄ…zki frazeologiczne                     

- Stosowanie  zwiÄ…zków frazeologicznych i  Å›rodków  jÄ™zykowych (porównania, przenoÅ›nie) w  pracach pisemnych.                                    

-  Nabycie umiejÄ™tnoÅ›ci poprawnej koniugacji i deklinacji wyrazów.

- Wzrost kompetencji językowych

- Wyzwolenie u uczniów zdolnoÅ›ci kreatywnego redagowania tekstu wÅ‚asnego

- Rozbudzenie ich wyobraźni

- Zmotywowanie uczniów do tworzenia oryginalnych prac pisemnych

- Wdrożenie do samokształcenia oraz doskonalenie umiejętności pracy zespołowej

Opis innowacji/programu autorskiego: Jej celem jest trening wiedzy i umiejÄ™tnoÅ›ci uczniów w zakresie wymagaÅ„ okreÅ›lonych w podstawie programowej z gramatyki jÄ™zyka polskiego, w odniesieniu do fleksji, sÅ‚owotwórstwa, fonetyki i skÅ‚adni, frazeologii, a także redagowania oryginalnego tekstu wÅ‚asnego z uwzglÄ™dnieniem różnych form wypowiedzi ustnej i pisemnej. ZajÄ™cia bÄ™dÄ… doskonalić u uczniów umiejÄ™tność redagowania tekstów przy jednoczesnym rozwijaniu ich wyobraźni, twórczego myÅ›lenia, innowacyjnego wykonywania zadaÅ„ i krytycznego podejÅ›cia do wÅ‚asnej i cudzej pracy. W ramach zajęć uczniowie bÄ™dÄ… tworzyć krótsze i dÅ‚uższe formy wypowiedzi, które wdrażane sÄ… na standardowych lekcjach jÄ™zyka polskiego. ZajÄ™cia umożliwiÄ… uczestnikom wzajemne porównanie efektów swojej pracy, rozbudzenie aktywnoÅ›ci pisarskiej, skutecznego planowania pracy redakcyjnej i wzbogacanie sÅ‚ownictwa. Umożliwi to lepsze przygotowanie uczniów do zewnÄ™trznego, koÅ„cowego egzaminu z jÄ™zyka polskiego w klasie VIII.

Formy i metody ewaluacji: PrzystÄ…pienie do nowego programu wiąże siÄ™ z kontrolÄ… oczekiwanych efektów. Musimy siÄ™ upewnić, że podejmowane dziaÅ‚ania sÄ… wÅ‚aÅ›ciwe, a przyjÄ™te zaÅ‚ożenia speÅ‚niajÄ… nasze oczekiwania. W zwiÄ…zku z tym zostanie przeprowadzona ewaluacja innowacji, której celem bÄ™dzie sprawdzenie umiejÄ™tnoÅ›ci uczniów, stopnia atrakcyjnoÅ›ci zajęć, trafnoÅ›ci stosowanych form i metod oraz zgodnoÅ›ci innowacji z przyjÄ™tym zaÅ‚ożeniami.

Dane dotyczÄ…ce realizacji innowacji oraz efekty wprowadzonych zmian uzyskam poprzez: dostrzegalnÄ… wiedzÄ™ i umiejÄ™tnoÅ›ci ucznia,  ankiety ,  dokumentacjÄ™ szkolnÄ…, wywiad z nauczycielami i rodzicami.

W celu zebrania informacji wykorzystam metody i techniki badawcze: obserwacje, ankiety, wywiad.

                                                                                               Oprac. Ewa CelebaÅ„ska-Pawlik