Losowy obrazek

Poznaj po s?owie, co kto ma w g?owieDrukuj

Tytu? innowacji pedagogicznej : „Poznaj po s?owie, co kto ma w g?owie”

Adresaci innowacji : uczniowie klas VII a i VII b

Planowany termin realizacji: rok szkolny  2019/2020, 2020/2021

Zaj?cia edukacyjne obj?te innowacj?: zaj?cia z j?zyka polskiego, zaj?cia ko?a polonistycznego

 

Cele ogólne innowacji/programu autorskiego:

- rozbudzanie zainteresowania  uczniów j?zykiem ojczystym jako sk?adnikiem dziedzictwa kulturowego

- pog??bianie ?wiadomo?ci j?zykowej uczniów

- rozwijanie czynnego s?ownika ucznia

- kszta?cenie umiej?tno?ci poprawnego pisania i mówienia w j?zyku ojczystym

- doskonalenie praktycznych umiej?tno?ci j?zykowych, w tym ortograficznych i interpunkcyjnych

- rozwijanie  kreatywno?ci i postaw twórczych

- propagowanie pozytywnych wzorców kulturowych i osobowych

- doskonalenie umiej?tno?ci wykorzystywania zdobytej wiedzy w praktyce,

- budzenie w uczniach kreatywno?ci,

- motywowanie uczniów do samokszta?cenia i pog??biania wiedzy polonistycznej,

- utrwalenie poj?? z zakresu teorii literatury (gatunki literackie, formy wypowiedzi, ?rodki stylistyczne, stylizacje tekstów itp.),

- podejmowanie dzia?a? twórczych samodzielnie lub zespo?owo

 

Na czym polega nowatorstwo innowacji/programu autorskiego:

Innowacja b?dzie dotyczy?a zaj?? edukacyjnych –j?zyka polskiego, realizowanych w ramach podstawy programowej, ale poszerzonych o tre?ci zawarte w programie innowacji z wykorzystaniem  metod aktywizuj?cych [ burza mózgów, mapa poj?ciowa, piramida priorytetów, dyskusja, drzewko decyzyjne, metaplan, metoda projektów, drama; techniki teatralne: inscenizacja, pantomima, improwizacja; metod ?wiczeniowych; metod podaj?cych /mini wyk?ad, pogadanka, prelekcja/].

Nowatorstwo polega na zastosowaniu w procesie nauczania umiej?tno?ci redagowania tekstów innowacyjnych, kreatywnych ?wicze?, metod pracy, prowadzenia zaj?? warsztatowych umo?liwiaj?cych prac? w parach, grupach oraz ca?ym zespole. Zaj?cia dadz? szans? na wspólne omówienie prac pisemnych z uwzgl?dnieniem ich mocnych i s?abych stron oraz wzajemne udzielanie sobie informacji zwrotnej pod dyskretnym kierunkiem nauczyciela. Stosowanie zasad oceniania kszta?tuj?cego wp?ynie pozytywnie na popraw? poszczególnych elementów prac pisemnych.

Wzbogacenie zakresu poznawanych przez uczniów form wypowiedzi o formy publicystyczne (np. artyku?, wywiad, reporta?), które ucze? nie tylko rozró?nia (jak zak?ada podstawa programowa), ale tak?e podejmuje próby ich samodzielnego tworzenia.

Ponadto uczniowie skorzystaj? z serwisu: „Polszczyzna w sieci” oraz b?d? s?ucha? porad j?zykowych online polskich j?zykoznawców- prof. Bralczyka , prof..Miodka, czy prof. Markowskiego.

Przewidywane efekty innowacji/programu autorskiego:

- Zwi?kszenie ?wiadomo?ci  kultury s?owa; poprawa w wypowiedziach  ustnych i  pisemnych

- Pos?ugiwanie si? na co dzie?  poprawn? polszczyzn?                                    

- Poszerzenie s?ownictwa uczniów o  literackie wyra?enia oraz zwi?zki frazeologiczne                     

- Stosowanie  zwi?zków frazeologicznych i  ?rodków  j?zykowych (porównania, przeno?nie) w  pracach pisemnych.                                    

-  Nabycie umiej?tno?ci poprawnej koniugacji i deklinacji wyrazów.

- Wzrost kompetencji j?zykowych

- Wyzwolenie u uczniów zdolno?ci kreatywnego redagowania tekstu w?asnego

- Rozbudzenie ich wyobra?ni

- Zmotywowanie uczniów do tworzenia oryginalnych prac pisemnych

- Wdro?enie do samokszta?cenia oraz doskonalenie umiej?tno?ci pracy zespo?owej

Opis innowacji/programu autorskiego: Jej celem jest trening wiedzy i umiej?tno?ci uczniów w zakresie wymaga? okre?lonych w podstawie programowej z gramatyki j?zyka polskiego, w odniesieniu do fleksji, s?owotwórstwa, fonetyki i sk?adni, frazeologii, a tak?e redagowania oryginalnego tekstu w?asnego z uwzgl?dnieniem ró?nych form wypowiedzi ustnej i pisemnej. Zaj?cia b?d? doskonali? u uczniów umiej?tno?? redagowania tekstów przy jednoczesnym rozwijaniu ich wyobra?ni, twórczego my?lenia, innowacyjnego wykonywania zada? i krytycznego podej?cia do w?asnej i cudzej pracy. W ramach zaj?? uczniowie b?d? tworzy? krótsze i d?u?sze formy wypowiedzi, które wdra?ane s? na standardowych lekcjach j?zyka polskiego. Zaj?cia umo?liwi? uczestnikom wzajemne porównanie efektów swojej pracy, rozbudzenie aktywno?ci pisarskiej, skutecznego planowania pracy redakcyjnej i wzbogacanie s?ownictwa. Umo?liwi to lepsze przygotowanie uczniów do zewn?trznego, ko?cowego egzaminu z j?zyka polskiego w klasie VIII.

Formy i metody ewaluacji: Przyst?pienie do nowego programu wi??e si? z kontrol? oczekiwanych efektów. Musimy si? upewni?, ?e podejmowane dzia?ania s? w?a?ciwe, a przyj?te za?o?enia spe?niaj? nasze oczekiwania. W zwi?zku z tym zostanie przeprowadzona ewaluacja innowacji, której celem b?dzie sprawdzenie umiej?tno?ci uczniów, stopnia atrakcyjno?ci zaj??, trafno?ci stosowanych form i metod oraz zgodno?ci innowacji z przyj?tym za?o?eniami.

Dane dotycz?ce realizacji innowacji oraz efekty wprowadzonych zmian uzyskam poprzez: dostrzegaln? wiedz? i umiej?tno?ci ucznia,  ankiety ,  dokumentacj? szkoln?, wywiad z nauczycielami i rodzicami.

W celu zebrania informacji wykorzystam metody i techniki badawcze: obserwacje, ankiety, wywiad.

                                                                                               Oprac. Ewa Celeba?ska-Pawlik