Poznaj po s³owie, co kto ma w g³owieDrukuj

Tytu³ innowacji pedagogicznej : „Poznaj po s³owie, co kto ma w g³owie”

Adresaci innowacji : uczniowie klas VII a i VII b

Planowany termin realizacji: rok szkolny  2019/2020, 2020/2021

Zajêcia edukacyjne objête innowacj±: zajêcia z jêzyka polskiego, zajêcia ko³a polonistycznego

 

Cele ogólne innowacji/programu autorskiego:

- rozbudzanie zainteresowania  uczniów jêzykiem ojczystym jako sk³adnikiem dziedzictwa kulturowego

- pog³êbianie ¶wiadomo¶ci jêzykowej uczniów

- rozwijanie czynnego s³ownika ucznia

- kszta³cenie umiejêtno¶ci poprawnego pisania i mówienia w jêzyku ojczystym

- doskonalenie praktycznych umiejêtno¶ci jêzykowych, w tym ortograficznych i interpunkcyjnych

- rozwijanie  kreatywno¶ci i postaw twórczych

- propagowanie pozytywnych wzorców kulturowych i osobowych

- doskonalenie umiejêtno¶ci wykorzystywania zdobytej wiedzy w praktyce,

- budzenie w uczniach kreatywno¶ci,

- motywowanie uczniów do samokszta³cenia i pog³êbiania wiedzy polonistycznej,

- utrwalenie pojêæ z zakresu teorii literatury (gatunki literackie, formy wypowiedzi, ¶rodki stylistyczne, stylizacje tekstów itp.),

- podejmowanie dzia³añ twórczych samodzielnie lub zespo³owo

 

Na czym polega nowatorstwo innowacji/programu autorskiego:

Innowacja bêdzie dotyczy³a zajêæ edukacyjnych –jêzyka polskiego, realizowanych w ramach podstawy programowej, ale poszerzonych o tre¶ci zawarte w programie innowacji z wykorzystaniem  metod aktywizuj±cych [ burza mózgów, mapa pojêciowa, piramida priorytetów, dyskusja, drzewko decyzyjne, metaplan, metoda projektów, drama; techniki teatralne: inscenizacja, pantomima, improwizacja; metod æwiczeniowych; metod podaj±cych /mini wyk³ad, pogadanka, prelekcja/].

Nowatorstwo polega na zastosowaniu w procesie nauczania umiejêtno¶ci redagowania tekstów innowacyjnych, kreatywnych æwiczeñ, metod pracy, prowadzenia zajêæ warsztatowych umo¿liwiaj±cych pracê w parach, grupach oraz ca³ym zespole. Zajêcia dadz± szansê na wspólne omówienie prac pisemnych z uwzglêdnieniem ich mocnych i s³abych stron oraz wzajemne udzielanie sobie informacji zwrotnej pod dyskretnym kierunkiem nauczyciela. Stosowanie zasad oceniania kszta³tuj±cego wp³ynie pozytywnie na poprawê poszczególnych elementów prac pisemnych.

Wzbogacenie zakresu poznawanych przez uczniów form wypowiedzi o formy publicystyczne (np. artyku³, wywiad, reporta¿), które uczeñ nie tylko rozró¿nia (jak zak³ada podstawa programowa), ale tak¿e podejmuje próby ich samodzielnego tworzenia.

Ponadto uczniowie skorzystaj± z serwisu: „Polszczyzna w sieci” oraz bêd± s³uchaæ porad jêzykowych online polskich jêzykoznawców- prof. Bralczyka , prof..Miodka, czy prof. Markowskiego.

Przewidywane efekty innowacji/programu autorskiego:

- Zwiêkszenie ¶wiadomo¶ci  kultury s³owa; poprawa w wypowiedziach  ustnych i  pisemnych

- Pos³ugiwanie siê na co dzieñ  poprawn± polszczyzn±                                    

- Poszerzenie s³ownictwa uczniów o  literackie wyra¿enia oraz zwi±zki frazeologiczne                     

- Stosowanie  zwi±zków frazeologicznych i  ¶rodków  jêzykowych (porównania, przeno¶nie) w  pracach pisemnych.                                    

-  Nabycie umiejêtno¶ci poprawnej koniugacji i deklinacji wyrazów.

- Wzrost kompetencji jêzykowych

- Wyzwolenie u uczniów zdolno¶ci kreatywnego redagowania tekstu w³asnego

- Rozbudzenie ich wyobra¼ni

- Zmotywowanie uczniów do tworzenia oryginalnych prac pisemnych

- Wdro¿enie do samokszta³cenia oraz doskonalenie umiejêtno¶ci pracy zespo³owej

Opis innowacji/programu autorskiego: Jej celem jest trening wiedzy i umiejêtno¶ci uczniów w zakresie wymagañ okre¶lonych w podstawie programowej z gramatyki jêzyka polskiego, w odniesieniu do fleksji, s³owotwórstwa, fonetyki i sk³adni, frazeologii, a tak¿e redagowania oryginalnego tekstu w³asnego z uwzglêdnieniem ró¿nych form wypowiedzi ustnej i pisemnej. Zajêcia bêd± doskonaliæ u uczniów umiejêtno¶æ redagowania tekstów przy jednoczesnym rozwijaniu ich wyobra¼ni, twórczego my¶lenia, innowacyjnego wykonywania zadañ i krytycznego podej¶cia do w³asnej i cudzej pracy. W ramach zajêæ uczniowie bêd± tworzyæ krótsze i d³u¿sze formy wypowiedzi, które wdra¿ane s± na standardowych lekcjach jêzyka polskiego. Zajêcia umo¿liwi± uczestnikom wzajemne porównanie efektów swojej pracy, rozbudzenie aktywno¶ci pisarskiej, skutecznego planowania pracy redakcyjnej i wzbogacanie s³ownictwa. Umo¿liwi to lepsze przygotowanie uczniów do zewnêtrznego, koñcowego egzaminu z jêzyka polskiego w klasie VIII.

Formy i metody ewaluacji: Przyst±pienie do nowego programu wi±¿e siê z kontrol± oczekiwanych efektów. Musimy siê upewniæ, ¿e podejmowane dzia³ania s± w³a¶ciwe, a przyjête za³o¿enia spe³niaj± nasze oczekiwania. W zwi±zku z tym zostanie przeprowadzona ewaluacja innowacji, której celem bêdzie sprawdzenie umiejêtno¶ci uczniów, stopnia atrakcyjno¶ci zajêæ, trafno¶ci stosowanych form i metod oraz zgodno¶ci innowacji z przyjêtym za³o¿eniami.

Dane dotycz±ce realizacji innowacji oraz efekty wprowadzonych zmian uzyskam poprzez: dostrzegaln± wiedzê i umiejêtno¶ci ucznia,  ankiety ,  dokumentacjê szkoln±, wywiad z nauczycielami i rodzicami.

W celu zebrania informacji wykorzystam metody i techniki badawcze: obserwacje, ankiety, wywiad.

                                                                                               Oprac. Ewa Celebañska-Pawlik