Nawigacja

Rozwijanie twórczych uzdolnień matematycznych uczniówDrukuj

INNOWACJA PEDAGOGICZNA

pt. "Rozwijanie twórczych uzdolnieÅ„ matematycznych uczniów"

 

Realizacja innowacji przez okres 2 lat tj. 01.02.2020r. - 01.02.2022r.

Miejsce prowadzenia innowacji: ZespóÅ‚ Przedszkolno-Szkolny w Kluczewsku

Autorki innowacji: Małgorzata Krzysztoszek, Barbara Herczyńska

 

SPIS TREÅšCI:

  1.  Do kogo skierowana jest innowacja.
  2.  Rodzaj innowacji.
  3.  Uwarunkowania dydaktyczne i wychowawcze innowacji.                  
  4.  Przyczyny wprowadzenia innowacji
  5.  Cele i zaÅ‚ożenia innowacji.                                        
  6.  Zakres innowacji.
  7.  Cele edukacyjne dla ucznia.

 

1. Do kogo skierowana jest innowacja.

 

Program  innowacyjny wprowadzony zostaÅ‚ dla uczniów klas szóstych: VIa i VIb, zdolnych i uzdolnionych matematycznie.

 

2. Rodzaj innowacji:

 

Innowacja programowo-metodyczna

 

3. Uwarunkowania dydaktyczne i wychowawcze innowacji.

 

Matematyka to nauka, która ma ogromny wpÅ‚yw na funkcjonowanie czÅ‚owieka we wspóÅ‚czesnym Å›wiecie. To dziedzina wiedzy, której znaczenie wciąż roÅ›nie. Wiele zawodów powiÄ…zanych jest Å›ciÅ›le z matematykÄ… . Rozwijanie sprawnoÅ›ci umysÅ‚owych, posÅ‚ugiwanie siÄ™ wiedzÄ… w praktyce, rozwiÄ…zywanie problemów w sposób twórczy lub odtwórczy stanowi istotÄ™ przedmiotu, jakim jest matematyka. Potrzeby wynikajÄ… także ze zmian na rynku pracy i życiowych planów edukacyjnych uczniów i ich rodziców. Innowacja pedagogiczna „Rozwijanie twórczych uzdolnieÅ„ matematycznych uczniów” obejmuje przedmiot matematyka i jest adresowana do uczniów uzdolnionych matematycznie. Innowacja matematycznym ma na celu aktywizacjÄ™ uczniów oraz pomoc w przeÅ‚amaniu ich wewnÄ™trznych oporów, jak również dostrzeżenie swojej wartoÅ›ci. RolÄ… nauczyciela jest tak poprowadzić dziecko w jego drodze do samodoskonalenia i samorealizacji, aby proponowane metody byÅ‚y efektywne i motywowaÅ‚y do dalszego wysiÅ‚ku, dlatego aktywizacjÄ™ matematycznÄ… uczniów pragniemy osiÄ…gnąć poprzez stosowanie odpowiednich metod oraz zabaw i gier matematycznych, rozwiÄ…zywanie Å‚amigÅ‚ówek logicznych i matematycznych, pamiÄ™tajÄ…c o doborze stosownym do wieku ucznia, posiadanej przez niego wiedzy, zaawansowania w rozwiÄ…zywaniu problemów matematycznych. Nie ma możliwoÅ›ci uczenia siÄ™ jej bez napotykania na trudnoÅ›ci, bez koniecznoÅ›ci podejmowania wysiÅ‚ku, poszukiwania dróg rozwiÄ…zaÅ„. Chcemy pokazać uczniom piÄ™kno matematyki przez pokazywanie jej logicznej struktury zaskakujÄ…cych pomysÅ‚ów w poszczególnych zadaniach. Podstawowym elementem programu sÄ… zadania wykraczajÄ…ce poza te standardowe. Pragniemy rozwijać uczniów potrafiÄ…cych myÅ›leć logicznie, abstrakcyjnie i niestandardowo, posiadajÄ…cych umiejÄ™tność szybkiego uczenia, zapamiÄ™tywania oraz chÄ™ci do zmagania siÄ™ z zadaniami wykraczajÄ…cymi poza zakres materiaÅ‚u. ChciaÅ‚ybyÅ›my, aby dziÄ™ki tej innowacji uczniowie w przyszÅ‚oÅ›ci chÄ™tniej wybierali przedmioty Å›cisÅ‚e, aby nauka byÅ‚a dla nich Å‚atwiejsza i dawaÅ‚a im dużo satysfakcji.

4. Przyczyny wprowadzenia innowacji:

PrzyczynÄ… opracowania i wprowadzenia innowacji byÅ‚a potrzeba wzmocnienia i poprawy pracy z uczniem zdolnym, a także dostosowanie ksztaÅ‚cenia do zmian wynikajÄ…cych z postÄ™pu naukowo – technicznego, wzmocnienia znaczenia przedmiotu matematyka. Uczniowie rozwijajÄ…c swoje zainteresowania matematykÄ… bÄ™dÄ… mogli rozwijać swoje matematyczne zainteresowania, a w przyszÅ‚oÅ›ci kontynuować je na dalszym etapie ksztaÅ‚cenia. Innowacja zakÅ‚ada rozwijanie umiejÄ™tnoÅ›ci logicznego myÅ›lenia, intuicji, wyobraźni, rozumowania i wnioskowania przydatnych w nauce matematyki.

5. Cele i założenia innowacji.

Celem innowacji jest ksztaÅ‚cenie umysÅ‚u, rozwijanie i umacnianie zamiÅ‚owania do prawdy, obiektywizmu i dostrzeganie piÄ™kna matematyki. Dziecko, które polubi matematykÄ™ i jej zasady rozwiÄ…zywania problemów, nie bÄ™dzie bezbronne we wspóÅ‚czesnym Å›wiecie. Wdrożenie innowacji z zakresu matematyki ma sÅ‚użyć rozwijaniu umiejÄ™tnoÅ›ci logicznego myÅ›lenia, aktywnoÅ›ci matematycznej uczniów oraz ich zaangażowaniu w proces dydaktyczny. Zamierzam rozwijać zdolnoÅ›ci uczniów do skupienia uwagi, koncentracji, wysiÅ‚ku, woli doprowadzenia do koÅ„ca podjÄ™tego dziaÅ‚ania. Obliczenia matematyczne rozwijajÄ… dodatkowo umiejÄ™tnoÅ›ci wypowiadania, czytania i pisania. Poprzez rozwiÄ…zywanie zadaÅ„ tekstowych uczniowie wdrażajÄ… siÄ™ do logicznego myÅ›lenia, wyrabiajÄ… umiejÄ™tność spostrzegania i rozumienia zwiÄ…zków miÄ™dzy wielkoÅ›ciami, rozbudzajÄ… swoje matematyczne zainteresowania. RozwiÄ…zywanie zadaÅ„ uczy matematycznej dociekliwoÅ›ci, precyzji, dostrzegania zasad i analogii, ale i ostrożnoÅ›ci przed zbyt pochopnym rozwiÄ…zywaniem. ChciaÅ‚ybyÅ›my, aby dziÄ™ki tej innowacji uczniowie zauważyli potrzebÄ™ nauki matematyki i stwierdzili, że matematyka nie jest trudna i nudna, lecz może być ciekawÄ… przygodÄ…. Program innowacji jest przeznaczony dla uczniów o zainteresowaniach matematycznych.

6. Zakres innowacji:

Zakres treści programowych będzie obejmował:

TreÅ›ci zgodne z programem nauczania matematyki w klasie 6,7 i 8 szkoÅ‚y podstawowej. W programie gÅ‚ówne treÅ›ci nauczania zostanÄ… poszerzone o tematy nieobowiÄ…zkowe z programu: „Matematyka z plusem” GdaÅ„skie Wydawnictwo OÅ›wiatowe, a także o dodatkowe treÅ›ci zwiÄ…zane z historiÄ… matematyki, innymi systemami zapisu liczb, elementami algebry, geometriÄ… figur pÅ‚askich (w tym konstrukcjami geometrycznymi) i stereometriÄ….

W nauczaniu matematyki szczególne znaczenie majÄ… metody i formy przekazu wiedzy. Wymaga to zatem skutecznych rozwiÄ…zaÅ„ w indywidualizacji pracy dydaktyczno-wychowawczej, rozwijania zainteresowaÅ„ uczniów i wdrażania ich do samodzielnej pracy.

Na realizacjÄ™ innowacji przewidujÄ™ siÄ™:

  • KoÅ‚o matematyczne,
  •  Lekcje matematyki,
  •  Dodatkowe godziny indywidualnej nauki matematyki dla uczniów przygotowujÄ…cych siÄ™ do danego konkursu matematycznego.

 

7. Cele edukacyjne dla ucznia:

uczeń:

  • rozwija umiejÄ™tnoÅ›ci i zainteresowania matematyczne poprzez realizacjÄ™ treÅ›ci wykraczajÄ…cych poza program nauczania,
  • poprawnie posÅ‚uguje siÄ™ jÄ™zykiem matematycznym,
  • umiejÄ™tnie poszukuje i wÅ‚aÅ›ciwe wykorzystuje informacje w praktyce,
  • zdobywa umiejÄ™tnoÅ›ci dostrzegania zwiÄ…zków miÄ™dzy matematykÄ… a otaczajÄ…cym Å›wiatem,
  • przeprowadza zÅ‚ożone rozumowania matematyczne,
  • sprawnie i precyzyjnie posÅ‚uguje siÄ™ symbolami matematycznymi.
  • bierze udziaÅ‚ w konkursach matematycznych i konkursach pokrewnych.
  • uczestniczy w zajÄ™ciach koÅ‚a matematycznego.

 

Małgorzata Krzysztoszek, Barbara Herczyńska