Losowy obrazek

Rozwijanie twórczych uzdolnie? matematycznych uczniówDrukuj

INNOWACJA PEDAGOGICZNA

pt. "Rozwijanie twórczych uzdolnie? matematycznych uczniów"

 

Realizacja innowacji przez okres 2 lat tj. 01.02.2020r. - 01.02.2022r.

Miejsce prowadzenia innowacji: Zespó? Przedszkolno-Szkolny w Kluczewsku

Autorki innowacji: Ma?gorzata Krzysztoszek, Barbara Herczy?ska

 

SPIS TRE?CI:

  1.  Do kogo skierowana jest innowacja.
  2.  Rodzaj innowacji.
  3.  Uwarunkowania dydaktyczne i wychowawcze innowacji.                  
  4.  Przyczyny wprowadzenia innowacji
  5.  Cele i za?o?enia innowacji.                                        
  6.  Zakres innowacji.
  7.  Cele edukacyjne dla ucznia.

 

1. Do kogo skierowana jest innowacja.

 

Program  innowacyjny wprowadzony zosta? dla uczniów klas szóstych: VIa i VIb, zdolnych i uzdolnionych matematycznie.

 

2. Rodzaj innowacji:

 

Innowacja programowo-metodyczna

 

3. Uwarunkowania dydaktyczne i wychowawcze innowacji.

 

Matematyka to nauka, która ma ogromny wp?yw na funkcjonowanie cz?owieka we wspó?czesnym ?wiecie. To dziedzina wiedzy, której znaczenie wci?? ro?nie. Wiele zawodów powi?zanych jest ?ci?le z matematyk? . Rozwijanie sprawno?ci umys?owych, pos?ugiwanie si? wiedz? w praktyce, rozwi?zywanie problemów w sposób twórczy lub odtwórczy stanowi istot? przedmiotu, jakim jest matematyka. Potrzeby wynikaj? tak?e ze zmian na rynku pracy i ?yciowych planów edukacyjnych uczniów i ich rodziców. Innowacja pedagogiczna „Rozwijanie twórczych uzdolnie? matematycznych uczniów” obejmuje przedmiot matematyka i jest adresowana do uczniów uzdolnionych matematycznie. Innowacja matematycznym ma na celu aktywizacj? uczniów oraz pomoc w prze?amaniu ich wewn?trznych oporów, jak równie? dostrze?enie swojej warto?ci. Rol? nauczyciela jest tak poprowadzi? dziecko w jego drodze do samodoskonalenia i samorealizacji, aby proponowane metody by?y efektywne i motywowa?y do dalszego wysi?ku, dlatego aktywizacj? matematyczn? uczniów pragniemy osi?gn?? poprzez stosowanie odpowiednich metod oraz zabaw i gier matematycznych, rozwi?zywanie ?amig?ówek logicznych i matematycznych, pami?taj?c o doborze stosownym do wieku ucznia, posiadanej przez niego wiedzy, zaawansowania w rozwi?zywaniu problemów matematycznych. Nie ma mo?liwo?ci uczenia si? jej bez napotykania na trudno?ci, bez konieczno?ci podejmowania wysi?ku, poszukiwania dróg rozwi?za?. Chcemy pokaza? uczniom pi?kno matematyki przez pokazywanie jej logicznej struktury zaskakuj?cych pomys?ów w poszczególnych zadaniach. Podstawowym elementem programu s? zadania wykraczaj?ce poza te standardowe. Pragniemy rozwija? uczniów potrafi?cych my?le? logicznie, abstrakcyjnie i niestandardowo, posiadaj?cych umiej?tno?? szybkiego uczenia, zapami?tywania oraz ch?ci do zmagania si? z zadaniami wykraczaj?cymi poza zakres materia?u. Chcia?yby?my, aby dzi?ki tej innowacji uczniowie w przysz?o?ci ch?tniej wybierali przedmioty ?cis?e, aby nauka by?a dla nich ?atwiejsza i dawa?a im du?o satysfakcji.

4. Przyczyny wprowadzenia innowacji:

Przyczyn? opracowania i wprowadzenia innowacji by?a potrzeba wzmocnienia i poprawy pracy z uczniem zdolnym, a tak?e dostosowanie kszta?cenia do zmian wynikaj?cych z post?pu naukowo – technicznego, wzmocnienia znaczenia przedmiotu matematyka. Uczniowie rozwijaj?c swoje zainteresowania matematyk? b?d? mogli rozwija? swoje matematyczne zainteresowania, a w przysz?o?ci kontynuowa? je na dalszym etapie kszta?cenia. Innowacja zak?ada rozwijanie umiej?tno?ci logicznego my?lenia, intuicji, wyobra?ni, rozumowania i wnioskowania przydatnych w nauce matematyki.

5. Cele i za?o?enia innowacji.

Celem innowacji jest kszta?cenie umys?u, rozwijanie i umacnianie zami?owania do prawdy, obiektywizmu i dostrzeganie pi?kna matematyki. Dziecko, które polubi matematyk? i jej zasady rozwi?zywania problemów, nie b?dzie bezbronne we wspó?czesnym ?wiecie. Wdro?enie innowacji z zakresu matematyki ma s?u?y? rozwijaniu umiej?tno?ci logicznego my?lenia, aktywno?ci matematycznej uczniów oraz ich zaanga?owaniu w proces dydaktyczny. Zamierzam rozwija? zdolno?ci uczniów do skupienia uwagi, koncentracji, wysi?ku, woli doprowadzenia do ko?ca podj?tego dzia?ania. Obliczenia matematyczne rozwijaj? dodatkowo umiej?tno?ci wypowiadania, czytania i pisania. Poprzez rozwi?zywanie zada? tekstowych uczniowie wdra?aj? si? do logicznego my?lenia, wyrabiaj? umiej?tno?? spostrzegania i rozumienia zwi?zków mi?dzy wielko?ciami, rozbudzaj? swoje matematyczne zainteresowania. Rozwi?zywanie zada? uczy matematycznej dociekliwo?ci, precyzji, dostrzegania zasad i analogii, ale i ostro?no?ci przed zbyt pochopnym rozwi?zywaniem. Chcia?yby?my, aby dzi?ki tej innowacji uczniowie zauwa?yli potrzeb? nauki matematyki i stwierdzili, ?e matematyka nie jest trudna i nudna, lecz mo?e by? ciekaw? przygod?. Program innowacji jest przeznaczony dla uczniów o zainteresowaniach matematycznych.

6. Zakres innowacji:

Zakres tre?ci programowych b?dzie obejmowa?:

Tre?ci zgodne z programem nauczania matematyki w klasie 6,7 i 8 szko?y podstawowej. W programie g?ówne tre?ci nauczania zostan? poszerzone o tematy nieobowi?zkowe z programu: „Matematyka z plusem” Gda?skie Wydawnictwo O?wiatowe, a tak?e o dodatkowe tre?ci zwi?zane z histori? matematyki, innymi systemami zapisu liczb, elementami algebry, geometri? figur p?askich (w tym konstrukcjami geometrycznymi) i stereometri?.

W nauczaniu matematyki szczególne znaczenie maj? metody i formy przekazu wiedzy. Wymaga to zatem skutecznych rozwi?za? w indywidualizacji pracy dydaktyczno-wychowawczej, rozwijania zainteresowa? uczniów i wdra?ania ich do samodzielnej pracy.

Na realizacj? innowacji przewiduj? si?:

  • Ko?o matematyczne,
  •  Lekcje matematyki,
  •  Dodatkowe godziny indywidualnej nauki matematyki dla uczniów przygotowuj?cych si? do danego konkursu matematycznego.

 

7. Cele edukacyjne dla ucznia:

ucze?:

  • rozwija umiej?tno?ci i zainteresowania matematyczne poprzez realizacj? tre?ci wykraczaj?cych poza program nauczania,
  • poprawnie pos?uguje si? j?zykiem matematycznym,
  • umiej?tnie poszukuje i w?a?ciwe wykorzystuje informacje w praktyce,
  • zdobywa umiej?tno?ci dostrzegania zwi?zków mi?dzy matematyk? a otaczaj?cym ?wiatem,
  • przeprowadza z?o?one rozumowania matematyczne,
  • sprawnie i precyzyjnie pos?uguje si? symbolami matematycznymi.
  • bierze udzia? w konkursach matematycznych i konkursach pokrewnych.
  • uczestniczy w zaj?ciach ko?a matematycznego.

 

Ma?gorzata Krzysztoszek, Barbara Herczy?ska