Losowy obrazek

Wsparcie dla rodzicówDrukuj

INSTYTUCJE WSPARCIA DLA RODZICÓW,

KTÓRZY SZUKAJ? POMOCY I PORAD W SPRAWIE SWOJEGO DZIECKA

 

I. ZESPÓ? NADPOPUDLIWO?CI PSYCHORUCHOWEJ Z DEFICYTEM UWAGI – ADHD:

  • Polskie Towarzystwo ADHD, Kraków ul. Króla Kazimierza Wielkiego 29, tel: (12) 251-49-24, kom: 609-454-809, www.ptadhd.pl
  • www.adhd.info.pl
  • www.urwis.pl/dzieci

II. ROZPOZNANA DYSLEKSJA ROZWOJOWA:

  • Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczne we W?oszczowie
  • Polskie Towarzystwo Dysleksji (baza adresowa 76 oddzia?ów w terenie)
  • www.ptd.edu.pl

III. DZIECKO PRZEWLEKLE CHORE (CUKRZYCA, PADACZKA, ALERGIE, ZABURZENIA NEUROLOGICZNE):

  • Polskie Towarzystwo Diabetologiczne- Katedra Chorób Wewn?trznych, Diabetologii Nefrologii- Klinika Chorób Wewn?trznych, Diabetologii i Nefrologii ?l?skiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach ul. 3- go Maja 13/15 41-800 Zabrze tel: (32) 271-25-11
  • Polskie Towarzystwo Epileptologii , Warszawa ul. Wiertnicza 122, tel: (22) 842-24-92 e- mail office@epilepsy.org.pl
  • www.viamedica.pl

IV. NADU?YWAJ?CE ALKOHOLU:

  • Infolinia AA: 801033242
  • Fundacja ,, Dominik”: (22) 8535222 ?roda- pi?tek w godz. 13.30- 19.30
  • Anonimowy Przyjaciel- internetowy telefon zaufania Towarzystwa Pomocy Telefonicznej: pomoctel@free.org.pl
  • Pomara?czowa Linia – Ogólnopolskie Pogotowie dla Rodziców Pij?cych Nastolatków: 0-801-14—068 od poniedzia?ku do pi?tku w godz. 14.00-20.00

V. EKSPERYMENTUJACEGO Z NARKOTYKAMI:

  • Krajowe Biuro do spraw Przeciwdzia?ania Narkomanii, warszawa ul. Dereniowa 52/54 tel; (22) 641- 15- 01 e- mail: kbpn@ kbpn.gov.pl
  • Narkotyki – Narkomania Ogólnopolski Telefon Zaufania 0-801-199-990
  • Telefon Zaufania – Narkomania, pomoc rodzinie( 22) 8444470, codziennie w godz. 16.00-20.00
  • Narkomania ,, Pogotowie Makowe”: 0-801-109-696, pn- pt w godz. 10.00-20.00, w sobot? w godz. 10.00-15.00
  • Ogólnopolski Punkt Konsultacyjny ,, Pogotowie Makowe” przy ,, Powrót z U”: (22) 669- 50- 01 e- mail: zgpowrotzu@poczta.onet.pl
  • Telefon Zaufania do spraw Uzale?nie? i AIDS (22) 628- 03- 36
  • www.narkomania.akcjasos.pl

VI. WOBEC KTÓREGO STOSOWANA JEST PRZEMOC ,W TM PRZEMOC SEKSUALNA I CYBERPRZEMOC:

  • www.helpline.org.pl
  • www.sieciaki.pl
  • infolinia:0- 800-100-100
  • Ogólnopolskie Pogotowie dla ofiar Przemocy w Rodzinie,, Niebieska Linia” tel: -801- 120-002
  • Centrum Dziecka i Rodziny Fundacji ,,Dzieci Niczyje”, Warszawa ul. Walecznych 59, tel: (22) 616- 03-14 lub (22) 616- 02-68

VII. Z POWA?NYMI PROBLEMAMI EMOCJONALNYMI, ANOREKSJ?, BULIMI?:

  • Stowarzyszenie Pomocy Osobom z Problemami Emocjonalnymi SPOZA, Warszawa ul. Targowa 66/23 tel: (22) 618- 34- 06, e- mail: spoza@ind.org.pl
  • Instytut Psychiatrii i Neurologii, Warszawa. Al..Sobieskiego 9, tel: (22) 321- 35-00 lub (22) 331-33-31 oraz Klinika Psychiatrii Dzieci i M?odzie?y tel: (22) 642- 12- 72, WWW.ipin.edu.pl
  • Polski Instytut Ericksonowski : www.p-i-e.pl

 

Ponadto fachow? pomoc merytoryczn?, prawn? i psychologiczn? zapewniaj?:

  • Ogólnopolski Policyjny Telefon Zaufania -0-800-120-226
  • Infolinia dla Wychowawcy: 0-801- 800- 967 w poniedzia?ki i czwartki 17.00- 19.00
  • polski portal edukacyjny: WWW.wdu.info.pl- spawy prawne i nauczycielskie
  • www.portalkadrowy.pl
  • www.prawodlaszkol.pl
  • www.znp.edu.pl
  • www.online.synapsis.pl

 

Internet a cyberprzemoc 

Wszyscy zdajemy sobie spraw? z tego, ?e w dzisiejszym ?wiecie nie jest mo?liwa egzystencja bez korzystania z Internetu. Korzystanie z komputera i Internetu jest czym? z?ym, wr?cz przeciwnie, mo?e nam przynie?? wiele korzy?ci.

Cyfryzacja u?atwia nam edukacj? poprzez ?atwy dost?p do ró?norodnych ?róde? informacji. Umo?liwia podj?cie aktywno?ci zawodowej. Pozwala na szybki kontakt ze znajomymi, b?yskawiczne przesy?anie wiadomo?ci online. Jest ?ród?em informacji o otaczaj?cym ?wiecie. U?atwia wykonywanie operacji bankowych. Zapewnia nam rozrywk?.

By?oby bardzo dobrze, gdyby wszyscy korzystali z Internetu zgodnie z jego przeznaczeniem, ale niestety tak nie jest. Jak mo?na stwierdzi? obserwuj?c wyniki najnowszych bada?, zaprezentowane podczas IX Mi?dzynarodowej Konferencji „Bezpiecze?stwo dzieci i m?odzie?y w Internecie” dzieci i m?odzie? najcz??ciej komunikuj? si? z Internetem za pomoc? smartfonów (54,3%), laptopów (53,5%) lub komputerów stacjonarnych (51,8%) czyli jak wida? du?a grupa m?odych ludzi korzysta z wi?cej ni? jednego urz?dzenia. Po?owa zapytanych nastolatków jest pewna, ?e dobrze i bardzo dobrze radzi sobie z komputerem i Internetem.

Podczas korzystania z Internetu wi?kszo??, bo oko?o 75% m?odzie?y opiera si? na wiedzy zdobytej samodzielnie, pozostali wykorzystuj? wiedz? szkoln? lub szukaj? pomocy u starszego rodze?stwa, u kolegów i kole?anek oraz u rodziców. M?odzi ludzie deklaruj?, ?e wykorzystuj? Internet do czerpania wiedzy potrzebnej im do szko?y i uprawiania hobby, do rozrywki, do kontaktowania si? z innymi oraz do robienia zakupów.

Niepokoj?cym  faktem jest to, ?e ?ycie towarzyskie m?odzie?y zaczyna ogranicza? si? do korzystania z portali spo?eczno?ciowych, poniewa? a? 96% m?odzie?y deklaruje korzystanie z portali spo?eczno?ciowych przy czym  a? 8 na 10 m?odych ludzi korzysta z tych portali raz lub kilka razy dziennie. Najcz??ciej wykorzystywane przez nastolatków serwisy spo?eczno?ciowe to Facebook i YouTube, na których m?odzie?: prezentuje swoje w?asne zdj?cia, umieszcza w?asne komentarze oraz swoje historie,publikuje linki do filmów, zdj?? i artyku?ów w innych serwisach. Wi?kszo?? m?odych ludzi zawsze podaje prawdziwe dane osobowe, do?? du?a grupa udost?pnia je dla ka?dego, za? co 10 u?ytkownik nie widzi potrzeby ograniczania tego dost?pu,Mimo, i? wszyscy deklaruj? znajomo?? zasad bezpiecze?stwa, ale wi?kszo?? nie stosuje ich w praktyce.

Na co wi?c nara?one s? nasze dzieci je?li zbyt lekkomy?lnie korzysta? b?d? z Internetu? Jednym z takich zagro?e? jest SEKSTING czyli przesy?anie zdj?? o charakterze seksualnym za pomoc? Internetu i telefonu komórkowego. Zdj?cia takie je?li dostan? si? w niepowo?ane r?ce potrafi? by? ?ród?em wielu k?opotów. Kolejnym zagro?eniem na jakie nara?ona jest nasza m?odzie? to GROOMING czyli szczególna relacja tworzona w Internecie mi?dzy osob? doros?? a dzieckiem w celu jego uwiedzenia i wykorzystania seksualnego. M?odzi ludzie cz?sto ulegaj? te? CYBERPRZEMOCY czyli zachowaniom agresywnym maj?cym na celu skrzywdzenie innej osoby przy u?yciu nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych. Negatywny wp?yw na psychik? nastolatków ma tak?e ?atwy dost?p do tre?ci pornograficznych znajduj?cych si? w sieci, dzia?aj?cych destrukcyjnie na psychik? m?odego cz?owieka. Zwykle na takie strony mo?na wej?? po zadeklarowaniu, ?e ma si? sko?czone 18 lat i nikt tego nie sprawdza.

Agresja w sieci mo?e przybra? ró?norodne formy, ma te? ró?ne nazwy: n?kanie interneto-we, cyberdr?czenie (cyberstalking), prze?ladowanie (cyberharassment), agresja elektroniczna (cyberprzemoc),mobbing elektroniczny (cyberbulling),

Pami?tajmy, ?e ka?da CYBERPRZEMOC JEST PRZEST?PSTWEM !!!!!!!!

Przejawami cyberprzemocy mog? by?: przerabianie i publikowanie o?mieszaj?cych zdj?? i filmów, ujawnianie sekretów, zamieszczanie danych personalnych i zdj?? na portalach randkowych, wulgarne i z?o?liwe komentowanie zdj?? i wpisów, celowe ignorowanie dzia?alno?ci w sieci, straszenie i szanta?owanie oraz wymuszanie konkretnego dzia?ania,

nagminne zg?aszanie fikcyjnych nadu?y? do moderatorów, przechwycenie profilu, poczty i telefonu; podszywanie si?, kradzie? i przej?cie zasobów np. w grze

Dowodami cyberprzemocy, które powinni?my zachowa?, je?li chcemy zg?osi? nadu?ycie mog? by?: wiadomo?ci e-mailowe, zdj?cia, grafiki,wiadomo?ci nagrane na poczt? g?osow? telefonu komórkowego, komentarze do wpisów lub zdj?? w serwisach spo?eczno?ciowych, na blogach, w fotogaleriach itp... tre?ci rozmów prowadzonych przy u?yciu czatów lub komunikatorów, wpisy na stronach internetowych, SMS-y i MMS-y, historia po??cze? w telefonie komórkowym,

 

Warto wiedzie?, ?e a? 21,5% m?odych u?ytkowników do?wiadczy?o przemocy w Internecie, za? jedynie 9% ofiar cyberprzemocy zg?osi?o problem nauczycielom, a 29% rodzicom. Prawie 70% ofiar cyberprzemocy zna swoich prze?ladowców,

Niepokoj?cymi s? fakty, ?e co 9 nastolatek w Polsce wysy?a? za po?rednictwem telefonu lub Internetu swoje nagie lub prawie nagie zdj?cia a prawie 90% materia?ów (zdj??, wiadomo?ci erotycznych) wysy?anych jako prywatne wiadomo?ci trafi?o pó?niej na dost?pne dla wszystkich strony stworzone specjalnie do rozpowszechniania takich tre?ci,

Warto zwróci? uwag? równie? na to,?e co 3 nieletniaosoba, która uda?a si? na spotkanie z nieznajomym poznanym w sieci nie poinformowa?a o tym nikogo ze swojego otoczenia,

Dzieci b?d?ce ofiarami cyberprzemocy do?wiadczaj? wielu negatywnych konsekwencji, które utrzymuj? si? d?ugo po zako?czeniu prze?ladowania, nawet w ?yciu doros?ym. S? to: depresja, l?k, wzmo?one napi?cie, niepokój, poczucie osamotnienia,obni?ony nastrój, utrata zainteresowa?, ograniczenie aktywno?ci, które wcze?niej sprawia?y przyjemno??, problemy zdrowotne, takie jak bóle g?owy, problemy ze snem, bóle brzucha,niska samoocena i trudno?ci w budowaniu opartych na zaufaniu relacji z innymi lud?mi, obni?enie osi?gni?? szkolnych.

UCZULMY wi?c SWOJE DZIECI NA TO, ABY: pomy?la?y zanim wy?l? komu? intymne zdj?cie i nie poddawa?y si? modzie na prezentowanie nago?ci w sieci, gdy? moda przeminie, a fotografie zostan? na zawsze i nawet te, które zosta?y przes?ane bliskiej osobie te? mog? zosta? rozpowszechnione, a publikowane w sieci sta? si? ?ród?em kompromitacji. Zatem ostrzegajmy m?odych ludzi, aby nie wysy?ali zdj??, których wstydziliby si? pokaza? rodzicom czy znajomym i nie dzielili si? has?ami i loginami do swoich kont.g?asza?y niepokoj?ce sytuacje osobom doros?ym

KTO MO?E UDZIELI? POMOCY, gdy mimo wszystko dojdzie ju? do takiej nieprzyjemnej sytuacji? Oczywi?cie powinny by? to rodzina, szko?a i policja. Istniej? te? telefony zaufania pod które zawsze mo?emy zadzwoni?, je?li nie wiemy co zrobi?.

Telefon zaufania dla dzieci i m?odzie?y to 116 111.

Telefon zaufania dla doros?ych tzn. rodziców, opiekunów i nauczycieli  to 800 100 100.

Przypomnijmy  jeszcze raz

Co 10 nastolatek umawia si? z nieznajomymi poznanymi w sieci.

Co 3 nie informuje o tym nikogo ze swojego otoczenia

60% nastolatków twierdzi, ?e rodzice nie interesuj? si? tym co robi? w Internecie.

40% deklaruje, ?e rodzice staraj? si? kontrolowa?, ale kontrola ta nie jest skuteczna.

 

Szanowni Pa?stwo!
Poniewa? troska o dobro Pa?stwa dzieci, a naszych uczniów jest nasz? wspóln? spraw?, pragn? przypomnie? kilka wa?nych zasad, które pomog? ustrzec nasze pociechy przed cyberuzale?nieniem.
Pami?tajmy!
Uzale?nienie jako choroba trwa do ko?ca ?ycia.....
Je?li chcemy ochroni? przed nim nasze dzieci postarajmy si? temu zapobiec:
-Niech komputer stoi we wspólnym miejscu.
-Nie karzmy dziecka za b??dy, o których nam mówi.
-Rozmawiajmy z dzieckiem.
-Nie bójmy si? przyzna? do niewiedzy.
-Bawmy si? sieci?, poznawajmy j?.
-Serfujmy po sieci ze swoim dzieckiem.
-Pokazujmy dziecku warto?ciowe miejsca w sieci.
-Wspólnie z dzieckiem przygotujmy regulamin korzystania z Internetu.
-Uczmy dziecko kontrolowania czasu sp?dzonego w sieci. ?elazn? regu?? powinna sta? si? godzina udania na spoczynek.
-Zorganizujmy dziecku zaj?cia alternatywne (kino, sport, spotkania z przyjació?mi...)
-Porozumiewajmy si? z rodzicami kolegów i kole?anek naszego dziecka.
-Uczmy dziecko zasad bezpiecze?stwa w Internecie.
-Wychowujmy do sieci.
-Wspomagajmy si? programami filtruj?cymi.
-Dziecko, które nie uko?czy?o 2 lat nie powinno korzysta? z ?adnych mediów cyfrowych.
- Wskazane jest, aby dziecko w wieku szkolnym korzysta?o z komputera (telefonu komórkowego) nie wi?cej ni? przez 1,5h dziennie. Korzystanie z mediów cyfrowych przez 3 godziny dziennie powoduje takie rozchwianie systemu nerwowego m?odego cz?owieka, ?e uniemo?liwia mu to nauk?, a nawet mo?e powodowa? zapominanie tego czego ju? si? nauczy?.
B?d?my przyjació?mi swojego dziecka. Nie musimy by? informatykami, aby uchroni? je od cyberuzale?nienia
M?ody cz?owiek szuka w Internecie tego, czego brakuje mu w domu. Pomó?my mu zatem w...
-wzmacnianiu wi?zi rodzinnych,
-zainteresowa? w?asnych,
-budzeniu szacunku do norm spo?ecznych i tradycji,
-rozwijaniu szacunku do praktyk religijnych,
-kszta?towaniu kontaktów z pozytywnymi grupami rówie?ników,
Podkre?lajmy nasz brak akceptacji dla zachowa? niepo??danych.
U?wiadamiajmy skutki wynikaj?ce z ró?nych zachowa?.
Niech cyfryzacja stanie si? dla nas i naszych dzieci ?ród?em pozytywnych tre?ci i rozrywki, ale niech nie zast?pi nam pi?kna otaczaj?cej nas rzeczywisto?ci.
opracowa?a Ma?gorzata Lipniak

PROCEDURY DOTYCZ?CE BEZPIECZE?STWA UCZNIÓW W ZESPOLE PRZEDSZKOLNO-SZKOLNYM
W KLUCZEWSKU

 

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 26 pa?dziernika 1982 r. o post?powaniu w sprawach nieletnich (t.j.  Dz.U. z 2018r., poz. 969).

Ustawa z dnia 26 pa?dziernika 1982 r. o wychowaniu w trze?wo?ci i przeciwdzia?aniu alkoholizmowi(tekst jednolity Dz.U. z 2018 r., poz. 2137, 224 z 2019 , poz. 730).

Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdzia?aniu narkomanii (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 852).

Ustawa z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (tekst jednolity Dz.U. z 2019 r., poz. 161,125).

Ustawa z dnia 7 wrze?nia 1991 r. o systemie o?wiaty (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz.1457, 1560, 1669, 2245, DZ.U. z 2019 poz. 730,761)

Rozporz?dzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szko?ach i placówkach systemu o?wiaty  dzia?alno?ci wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdzia?ania narkomanii (Dz.U. z 2015, poz. 1249)

 

            Za realizacj? Strategii odpowiedzialni s? wszyscy pracownicy Zespo?u Przedszkolno-Szkolnego w Kluczewsku, a koordynatorem dzia?a? jest dyrektor szko?y.

 

I. Cele:

  1. usprawnienie oraz zwi?kszenie skuteczno?ci oddzia?ywa? szko?y w sytuacjach zagro?enia
  2. wypracowanie jednolitych metod wspó?pracy mi?dzy rodzicami a szko??
  3. promowanie zachowa? i postaw godnych na?ladowania
  4. zwi?kszenie wychowawczej roli szko?y

      5.   wyznaczenie jasnych i czytelnych regu? post?powania oraz okre?lonych granic

 

II. W celu okre?lenia warunków zapewniaj?cych uczniom bezpiecze?stwo w szkole ustala si? co nast?puje:

 

1. W ka?dym przypadku, rozwi?zywania problemów zwi?zanych z naruszeniem przez ucznia obowi?zuj?cych w szkole zasad, niezb?dna jest ?cis?a wspó?praca przedstawicieli szko?y
 z rodzicami ucznia.

a)      Rodzice ucznia s? bezzw?ocznie zawiadamiani o ka?dym przypadku naruszenia przez niego obowi?zuj?cych w szkole zasad zwi?zanych z bezpiecze?stwem

b)      W celu rozwi?zywania zaistnia?ego problemu wychowawca:

aa) ustala jak  najbli?szy termin spotka? z uczniem i jego rodzicami,

bb) prowadzi rozmow? interwencyjn? z uczniem,

cc) prowadzi rozmow? z rodzicami, w czasie której wspólnie ustalaj? dalsze dzia?ania wobec dziecka, zasady wspó?pracy mi?dzy rodzicami a szko??, oraz (ewentualnie) mo?liwo?? uzyskania pomocy specjalistycznej,

c)      Uczniowie potrzebuj?cy pomocy specjalistycznej s? kierowani do odpowiedniej poradni/placówki,

d)      Brak wspó?pracy ze strony rodziców oraz dalsze u?ywanie substancji psychoaktywnych przez ucznia powoduj? konieczno?? podj?cia innych dzia?a? przewidzianych prawem:

aa) zastosowanie okre?lonych w statucie szko?y konsekwencji dyscyplinarnych, ??cznie z mo?liwo?ci? przeniesienia ucznia do innej szko?y,

bb) zg?oszenie sprawy do s?du rodzinnego.

  1. W przypadku zagro?enia zdrowia ucznia szko?a zapewnia mu niezb?dn? opiek? medyczn? (np. wzywane jest pogotowie).
  2. Policja jest wzywana w przypadku:

a)      gdy zachowania ucznia zagra?aj? bezpiecze?stwu innych osób lub jemu osobi?cie,

b)      znalezienia na terenie szko?y nielegalnych substancji psychoaktywnych,

c)      gdy istnieje podejrzenie, ?e ucze? mo?e posiada? nielegalne substancje psychoaktywne,

d)      kradzie?y lub innych wykrocze?.

  1. W klasie ucznia lub uczniów, którzy dopu?cili si? z?amania obowi?zuj?cych w szkole zasad, s? prowadzone dodatkowe zaj?cia profilaktyczne.

 

III. Zasady interwencji profilaktycznej

 

1. Interwencj? przeprowadza wychowawca klasy w sytuacjach zagro?enia ucznia:

     a) uzale?nieniem,

     b) przest?pczo?ci?,

     c) demoralizacj?,

     d) zachowaniami ryzykownymi.

2. Celem interwencji profilaktycznej jest:

    a) udzielenie wsparcia i pomocy uczniowi i rodzicom przez dostarczenie informacji, zaproponowanie wspó?pracy pomi?dzy domem a szko??,

    b) zapobieganie problemom zwi?zanych z zagro?eniem uzale?nieniami, przest?pczo?ci?,

    c) demoralizacj?.

3. W sytuacji zagro?enia ucznia uzale?nieniem, przest?pczo?ci?, demoralizacj?, zachowaniami ryzykownymi:

      a) wychowawca zbiera informacje o sytuacji ucznia i na ich podstawie dokonuje wst?pnej diagnozy, analizy i oceny problemów ucznia.

     b) wychowawca przeprowadza rozmow? z uczniem, podczas której przekazuje uczniowi:

   aa) spostrze?enia, jakie zasz?y w jego funkcjonowaniu;

   bb) informacje o konsekwencjach wynikaj?cych z jego zachowa?;

   cc) komunikat o zakazie zachowa? ryzykownych, zwi?zanych z zagro?eniem uzale?nieniami, przest?pczo?ci?, demoralizacj?;

   dd) informacj? o konieczno?ci poinformowania rodziców.

4. Wychowawca wzywa rodziców do szko?y i przeprowadza z nimi rozmow? informuj?c o:

a) przyczynach, dla których szko?a szczególnie zainteresowa?a si? dzieckiem,

b) zagro?eniach zdrowia i bezpiecze?stwa dziecka zwi?zanych z zagro?eniami ryzykownymi, uzale?nieniami, przest?pczo?ci?, demoralizacj?.

c) zobowi?zaniu obu stron - rodziców i szko?y - o nawi?zaniu ?cis?ej wspó?pracy / sta?y kontakt ze szko??, wymiana uwag, spostrze?e? odno?nie ucznia, itp./;

5. W obecno?ci rodziców wychowawca rozmawia z dzieckiem zobowi?zuj?c je do zmiany swojego zachowania.

  1. Wychowawca monitoruje ucznia poprzez:

a) obserwowanie ucznia w szkole;

      b) nagradzanie korzystnych zmian w zachowaniu si? ucznia.

 

IV. Systematyczne prowadzenie w ?rodowisku szko?y edukacji prozdrowotnej, promocji zdrowia psychicznego i zdrowego stylu ?ycia w?ród m?odzie?y, rodziców i nauczycieli.

 

            1. W Zespole Przedszkolno-Szkolnym w Kluczewsku systematycznie prowadzona jest edukacja prozdrowotna, promocja zdrowia psychicznego i zdrowego stylu ?ycia. Dzia?ania w tym zakresie prowadzone s? w ramach realizacji:

a) Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,

b) zaj?? edukacyjnych – zgodnie z obowi?zuj?c? podstaw? programow? poszczególnych przedmiotów,

c)  konkursów z zakresu edukacji prozdrowotnej,

d)  wspó?pracy z: piel?gniark? szkoln?, lekarzami rodzinnymi i stomatologiem, Powiatow? Stacj? Sanitarno-Epidemiologiczn? we W?oszczowie, funkcjonariuszami policji dzia?aj?cymi na terenie Gminy Kluczewsko, Komend? Powiatow? Policji we W?oszczowie,

e) godzin z wychowawc?,

f)  imprez sportowych i rekreacyjnych,

g) akcji informacyjnych w ramach realizacji programów profilaktycznych,

h) zebra? z rodzicami,

i)  spotka? indywidualnych i grupowych z psychologiem (ppp) oraz piel?gniark?,

j)  spotka? ze specjalistami/praktykami w zakresie profilaktyki zdrowotnej,

k)  wewn?trzszkolnego doskonalenia nauczycieli,

l) doskonalenia wychowawców i nauczycieli  w  ramach zespo?ów wychowawców
i zespo?ów nauczycieli przedmiotowców.

 

V.  Formy i metody dzia?alno?ci informacyjnej.

            1. Dzia?alno?? informacyjna obejmuje upowszechnianie w?ród m?odzie?y, rodziców
 i nauczycieli wiedzy na temat:

a) szkodliwo?ci ?rodków lub substancji, których u?ywanie ??czy si? zagro?eniem bezpiecze?stwa i zdrowia oraz mo?e prowadzi? do uzale?nie?,

b)  dost?pnych form pomocy m?odzie?y zagro?onej uzale?nieniem,

c)  mo?liwo?ci rozwi?zywania problemów powoduj?cych powstawanie uzale?nie?,

d)  skutków prawnych zwi?zanych z naruszeniem ustawy o przeciwdzia?aniu narkomanii.

            2. Upowszechnienie tej wiedzy nast?puje poprzez:

a)  realizowanie konkursów i akcji profilaktycznych na terenie szko?y,

b)  motywowanie uczniów do udzia?u w pozaszkolnych imprezach, akcjach i konkursach
 o tematyce profilaktycznej,

c)  opracowywanie gazetek o tematyce profilaktycznej,

d)  wykorzystanie filmów o tematyce profilaktycznej,

e)  rozmowy indywidualne i grupowe z uczniami maj?ce na celu przekazywanie informacji na temat zagro?e? zwi?zanych ze ?rodkami psychoaktywnymi,

f)  przeprowadzanie zaj?? o tematyce profilaktycznej przez przedstawicieli Policji, O?rodka Zdrowia, Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej,

g)  edukacj? rodziców,

h) opracowywanie i udost?pnianie materia?ów informacyjnych dotycz?cych zagadnie? profilaktycznych dla uczniów, rodziców i nauczycieli (w formie broszur, ulotek, prezentacji multimedialnych),

i) edukacj? nauczycieli – przekazywanie informacji na temat szkole? i warsztatów oraz zapraszanie specjalistów na szkolenia rady pedagogicznej.

 

VI. Zadania pracowników szko?y w zakresie pomocy m?odzie?y zagro?onej uzale?nieniem.

1. Dyrektor szko?y:

a) realizuje zadania wynikaj?ce ze Statutu Szko?y,

b) monitoruje i odpowiada za realizacj? strategii dzia?a? wychowawczych, zapobiegawczych
i interwencyjnych,

c) na bie??co informowany jest przez wychowawców, nauczycieli i innych pracowników szko?y o podejmowanych przez nich dzia?aniach wynikaj?cych  z realizacji Strategii,

d) podejmuje stosowne decyzje tak, aby ka?da interwencja by?a przeprowadzona
z zachowaniem praw uczniów, jak i ich rodziców.

2) Nauczyciele i wychowawcy klas:

a) realizuj? dzia?ania profilaktyczne i interwencyjne okre?lone w Szkolnym Programie

Wychowawczo-Profilaktycznym oraz w Planach Pracy Wychowawcy Klasowego.

b) systematycznie prowadz? edukacj? prozdrowotn?, promocj? zdrowia psychicznego        
  i zdrowego stylu ?ycia w?ród uczniów na godzinach do dyspozycji wychowawcy, na zaj?ciach pozalekcyjnych, ko?ach zainteresowa?,

c) realizuj? zagadnienia dotycz?ce zapobiegania narkomanii w ramach przedmiotów, których podstawy programowe uwzgl?dniaj? te zagadnienia,

d) uczestnicz? w kursach, szkoleniach i konferencjach z zakresu profilaktyki uzale?nie?
 i innych problemów m?odzie?y oraz sposobów podejmowania wczesnej interwencji 
w sytuacjach zagro?enia uzale?nieniem,

e) wykorzystuj? zdobyt? wiedz? w pracy z m?odzie?? i ich rodzicami informuj?c
o szkodliwo?ci ?rodków i substancji, których u?ywanie ??czy si? z zagro?eniem bezpiecze?stwa oraz mo?e doprowadzi? do uzale?nienia,

f) wychowawcy klas organizuj? szkolenia z rodzicami uczniów o charakterze profilaktycznym, zapraszaj? specjalistów z zakresu tej tematyki,

g) wychowawcy klas dokonuj? diagnozy sytuacji wychowawczej, przejawów zachowa? ryzykownych uczniów swojej klasy oraz sytuacji ?yciowej rodzin dysfunkcyjnych,

h) wychowawcy klas i nauczyciele wspó?pracuj? z Poradni? Psychologiczno-Pedagogiczn?,
 z Policj?, tak?e piel?gniark? szkoln? w zakresie realizowania zagadnie? profilaktycznych, wychowawczych i edukacji prozdrowotnej.

3) Piel?gniarka szkolna podczas pobytu na terenie szko?y:

a) udziela pierwszej pomocy przedmedycznej na terenie szko?y uczniowi, który wymaga takiej interwencji,

b) wzywa pogotowie ratunkowe, je?li wymaga tego stan zdrowia ucznia,

c) powiadamia dyrektora szko?y o ka?dej interwencji w sytuacji, gdy stwierdzi, ?e ucze? jest pod wp?ywem alkoholu lub ?rodków odurzaj?cych,

d) przeprowadza profilaktyczne pogadanki i prelekcje dla uczniów/rodziców dotycz?ce zdrowego trybu ?ycia i zagro?e? uzale?nieniami.

4)  Pracownicy administracji i obs?ugi szko?y:

a) uczestnicz? w organizowanych w szkole szkoleniach z funkcjonariuszami Policji na temat reagowania w sytuacjach kryzysowych maj?cych miejsce na terenie szko?y (podejrzenie, ?e ucze? znajduje si? pod wp?ywem narkotyków, alkoholu, posiada substancj? przypominaj?c? narkotyk, dokona? czynu karalnego, sta? si? ofiar? przemocy),

b) informuj? dyrektora szko?y, wychowawc? lub nauczyciela o ka?dym niepokoj?cym zdarzeniu czy zaobserwowanej sytuacji kryzysowej, wymagaj?cej interwencji pracownika szko?y.

 

VII. Procedury post?powania w sytuacjach szczególnych zagro?e? zwi?zanych ze ?rodkami odurzaj?cymi i substancjami psychotropowymi, zagro?enia przemoc? oraz uchylaniem si? od realizacji obowi?zku szkolnego z uwzgl?dnieniem zada? osób podejmuj?cych interwencje;

Lp.

Sytuacja kryzysowa

Dzia?ania interwencyjne poszczególnych pracowników szko?y


1.

Nauczyciel uzyska? informacj?, i? ucze? u?ywa alkoholu lub innych ?rodków w celu wprowadzenia si?
w stan odurzenia, uprawia nierz?d lub przejawia inne zachowania ?wiadcz?ce o demoralizacji.

a)nauczyciel przekazuje uzyskan? informacj? wychowawcy klasy,

b)wychowawca informuje o fakcie  dyrektora szko?y,

c)wychowawca wzywa do szko?y rodziców /prawnych opiekunów i w obecno?ci dyrektora przekazuje im uzyskan? informacj?, przeprowadza rozmow? z rodzicami oraz uczniem, w ich obecno?ci; w przypadku potwierdzenia informacji zobowi?zuje ucznia do zaniechania negatywnego post?powania, rodziców za? do szczególnego nadzoru nad dzieckiem; jednocze?nie informuje o dalszych dzia?aniach szko?y w przypadku niezastosowania si? do zalece? – powiadomienia S?du.
 Z podj?tych czynno?ci i ustale? sporz?dza dok?adn? notatk?.

d)w toku interwencji profilaktycznej wychowawca mo?e zaproponowa? rodzicom skierowanie dziecka do specjalistycznej placówki i udzia? dziecka w programie terapeutycznym,

e)je?eli rodzice odmawiaj? wspó?pracy lub nie stawiaj? si? do szko?y, a nadal z wiarygodnych ?róde? nap?ywaj? informacje o przejawach demoralizacji ich dziecka, dyrektor szko?y pisemnie powiadamia o zaistnia?ej sytuacji S?d Rodzinny lub Policj? (specjalist? ds. nieletnich).

 

2.

Nauczyciel podejrzewa, ?e na terenie szko?y znajduje si? ucze? b?d?cy pod wp?ywem alkoholu,  narkotyków/ dopalaczy.

a)nauczyciel powiadamia o swoich przypuszczeniach wychowawc? klasy,

b)nauczyciel odizolowuje ucznia od reszty klasy, ale ze wzgl?du na jego bezpiecze?stwo nie pozostawia go samego, stwarza warunki, w których nie b?dzie zagro?one jego zdrowie  i ?ycie, przekazuje pod opiek? piel?gniarki szkolnej (je?li jest obecna),

c)piel?gniarka (a w przypadku jej nieobecno?ci nauczyciel) wzywa pogotowie w celu stwierdzenia stanu trze?wo?ci lub odurzenia, ewentualnie udzielenia pierwszej pomocy medycznej,

d)wychowawca zawiadamia o tym fakcie dyrektora szko?y oraz rodziców /prawnych opiekunów, których zobowi?zuje do niezw?ocznego odebrania ucznia ze szko?y,

e)je?eli rodzice /prawni opiekunowie odmówi? odebrania dziecka ze szko?y, o pozostaniu ucznia w szkole lub przewiezieniu go do placówki s?u?by zdrowia albo przekazaniu go do dyspozycji funkcjonariuszowi Policji –decyduje lekarz, po ustaleniu aktualnego stanu zdrowia
 i w porozumieniu z dyrektorem szko?y,

f)dyrektor szko?y powiadamia najbli?sz? jednostk? Policji, gdy rodzice /prawni opiekunowie ucznia b?d?cego pod wp?ywem alkoholu lub ?rodków odurzaj?cych odmawiaj? przyj?cia do szko?y, a ucze? jest agresywny, b?d? swoim zachowaniem daje powód do zgorszenia albo zagra?a ?yciu lub zdrowiu innych osób,

g)w przypadku stwierdzenia stanu nietrze?wo?ci policja ma prawo przewiezienia ucznia do izby wytrze?wie? lub policyjnych pomieszcze? dla osób zatrzymanych –na czas niezb?dny do wytrze?wienia (maksymalnie do 24 godzin), o fakcie umieszczenia ucznia Policja zawiadamia  rodziców /prawnych opiekunów oraz S?d Rodzinny,

h)je?eli powtarzaj? si? przypadki, ?e ucze? pod wp?ywem alkoholu lub ?rodków odurzaj?cych znajduje si? na terenie szko?y, ?wiadczy to o jego demoralizacji. Dyrektor ma obowi?zek powiadomienia o tym fakcie Policji (specjalisty ds. nieletnich).

 

3.

Nauczyciel znajduje na terenie szko?y substancj? przypominaj?c? narkotyk.

a)nauczyciel zachowuj?c ?rodki ostro?no?ci zabezpiecza substancj? przed dost?pem do niej osób niepowo?anych oraz ewentualnym jej zniszczeniem do czasu przyjazdu Policji, próbuje (o ile jest to mo?liwe w zakresie dzia?a? pedagogicznych) ustali?, do kogo znaleziona substancja nale?y,

b)nauczyciel powiadamia o zdarzeniu dyrektora szko?y,

c)dyrektor szko?y wzywa Policj?,

d)po przyje?dzie Policji dyrektor szko?y niezw?ocznie przekazuje zabezpieczon? substancj? i przekazuje informacje dotycz?ce zdarzenia.

 

4.

Nauczyciel podejrzewa, ?e ucze? posiada przy sobie substancj? przypominaj?c? narkotyk.

a)nauczyciel w obecno?ci innej osoby (wychowawca, dyrektor) ma prawo ??da?, aby ucze? przekaza? mu substancj?, pokaza? zawarto?? torby szkolnej oraz kieszeni (we w?asnej odzie?y), ewentualnie innych przedmiotów budz?cych podejrzenie co do ich zwi?zku z poszukiwan? substancj?,

b)nauczyciel nie ma prawa samodzielnie wykona? czynno?ci przeszukania odzie?y ani teczki ucznia – jest to czynno?? zastrze?ona wy??cznie dla Policji,

c)nauczyciel o swoich spostrze?eniach powiadamia niezw?ocznie dyrektora szko?y oraz rodziców /prawnych opiekunów ucznia i wzywa ich do natychmiastowego stawiennictwa,

d)w przypadku, gdy ucze? – pomimo polecenia –odmawia przekazania substancji i pokazania zawarto?ci teczki, dyrektor szko?y wzywa Policj?, która przeszukuje odzie?
 i przedmioty nale??ce do ucznia oraz zabezpiecza znalezion? substancj? i zabiera j? do ekspertyzy,

e)je?eli ucze? wyda substancj? dobrowolnie, nauczyciel po odpowiednim zabezpieczeniu, zobowi?zany jest bezzw?ocznie przekaza? j? wezwanym funkcjonariuszom Policji,

f)wcze?niej próbuje sam ustali?, w jaki sposób i od kogo ucze? naby? t? substancj?,

g)nauczyciel dokumentuje ca?e zdarzenie, sporz?dzaj?c dok?adn? notatk? z ustale? wraz ze swoimi spostrze?eniami.

      Zgodnie z przepisami ustawy o przeciwdzia?aniu narkomanii w Polsce karalne jest posiadanie ka?dej ilo?ci ?rodków odurzaj?cych lub substancji psychotropowych, wprowadzanie ich do obrotu, udzielanie innej osobie
i nak?anianie do u?ycia, ich wytwarzanie i przetwarzanie.

      Ka?de z opisywanych zachowa? jest czynem karalnym w rozumieniu przepisów ustawy o post?powaniu w sprawach nieletnich, je?li sprawc? jest ucze?, który nie uko?czy? 17 lat.

      W przypadku zaistnienia jednego z powy?szych przest?pstw na terenie szko?y nale?y wezwa? Policj?.

 

5.

Nauczyciel stwierdzi?, ?e ucze? pope?ni? czyn karalny lub przest?pstwo.

a)nauczyciel niezw?ocznie powiadamia dyrektora szko?y,

b)ustala okoliczno?ci czynu i ewentualnych ?wiadków zdarzenia, a w przypadku kradzie?y podejmuje prób? odzyskania utraconego mienia,

c)przekazuje sprawc? dyrektorowi szko?y (o ile sprawca jest znany i przebywa na terenie szko?y) pod jego opiek?,

d)powiadamia rodziców /prawnych opiekunów ucznia –sprawcy,

e)niezw?ocznie powiadamia Policj?,

f)zabezpiecza ewentualne dowody przest?pstwa lub przedmioty pochodz?ce z przest?pstwa i przekazuje je Policji,

g)sporz?dza notatk? ze zdarzenia.

      W ka?dym przypadku pope?nienia czynu karalnego przez ucznia, nale?y zawiadomi? Policj? lub S?d Rodzinny.

 

6.

Nauczyciel stwierdzi?, ?e ucze? sta? si? ofiar? czynu karalnego lub przest?pstwa.

a)nauczyciel udziela pierwszej pomocy przedmedycznej lub zapewnia jej udzielenie poprzez wezwanie piel?gniarki, wezwanie pogotowia, w przypadku, gdy ofiara dozna?a obra?e?,

b)niezw?ocznie powiadamia dyrektora szko?y, powiadamia rodziców /prawnych opiekunów ucznia,

c)wzywa Policj?, w celu profesjonalnego zabezpieczenia ?ladów przest?pstwa,

d)ustala okoliczno?ci i ewentualnych ?wiadków zdarzenia.

 

7.

Nauczyciel znajduje na terenie szko?y substancj? lub przedmioty, które ocenia jako niebezpieczne (np. bro?, materia?y wybuchowe, nieznane substancje).

a)nauczyciel zapewnia bezpiecze?stwo osobom przebywaj?cym na terenie szko?y,

b)nauczyciel niezw?ocznie powiadamia dyrektora szko?y,

c)nauczyciel uniemo?liwia dost?p do tych rzeczy osobom postronnym,

d)dyrektor szko?y natychmiast wzywa Policj? (tel. 997 lub 112).

 

8.

Stosowanie przemocy fizycznej i psychicznej przez ucznia.

a)nauczyciel b?d? inny pracownik szko?y, który jest ?wiadkiem stosowania przemocy zg?asza ten fakt wychowawcy klasy.

b)wychowawca przeprowadza rozmow? wyja?niaj?ca z uczniem i zg?asza ten fakt  dyrektorowi szko?y,

c)wychowawca natychmiast powiadamia telefonicznie rodziców sprawcy i poszkodowanego oraz odnotowuje ten fakt w dzienniku w rubryce kontaktów z rodzicami,

d)wychowawca wpisuje sprawcy uwag? do dziennika i udziela mu upomnienia nakazuj?c zaprzestania stosowania przemocy,

c)w przypadku powtarzania si? przemocy ze strony ucznia, rodzice s? zobowi?zani do zdiagnozowania przyczyn zaburze? zachowania i obj?cia dziecka specjalistyczn? opiek? terapeutyczn?.

d)je?li brak jest wspó?pracy ze strony rodziców,   
a ucze? nadal stosuje przemoc, wychowawca informuje dyrektora, który zg?asza ten fakt na Policji lub powiadamia S?d Rodzinny.

 

9.

Post?powanie w przypadku niew?a?ciwego realizowania obowi?zku szkolnego.

a)rodzice/prawni opiekunowie s? zobowi?zani do zapewnienia regularnego ucz?szczania ucznia na zaj?cia szkole,

b)uczniowie s? zobowi?zani do udzia?u w zaj?ciach edukacyjnych,

c)bie??c? kontrol? spe?niania obowi?zku szkolnego prowadz? wychowawcy klas, którzy zliczaj? wyniki frekwencji tygodniowej  i miesi?cznej.

d)nieobecno?? ucznia na zaj?ciach uzasadniaj? jedynie: choroba, pobyt w szpitalu, wizyty lekarskie, badania specjalistyczne, wypadki, zdarzenia losowe.

e)o przyczynach i przewidywanym czasie nieobecno?ci ucznia rodzice/prawni opiekunowie powinni poinformowa? wychowawc? osobi?cie, telefonicznie lub pisemnie. Mog? równie? przekaza? informacje do sekretariatu szko?y.

f)po powrocie do szko?y ucze? ma obowi?zek  dostarczy? wychowawcy usprawiedliwienie od rodzica lub za?wiadczenie/zwolnienie lekarskie,

g)w przypadku nieobecno?ci ucznia trwaj?cej  7 dni
i braku jej zg?oszenia przez rodziców/prawnych opiekunów, wychowawca jest zobowi?zany do podj?cia dzia?a? w celu ustalenia przyczyn nieobecno?ci /kontakt telefoniczny/,

h)w razie braku reakcji ze strony rodziców/prawnych opiekunów ucznia, wychowawca wysy?a rodzicom pisemne wezwanie do szko?y z podaniem konkretnego terminu spotkania, celem wyja?nienia przyczyn nieobecno?ci ucznia. W przypadku zg?oszenia si? rodziców, przypomina zasady realizacji obowi?zku szkolnego i konsekwencje oraz sporz?dza ze spotkania notatk?.  O podj?tych dzia?aniach informuje dyrektora szko?y.

i)w przypadku stwierdzenia nieusprawiedliwionej nieobecno?ci ucznia      w okresie jednego miesi?ca na co najmniej 50 % nale?y podj?? nast?puj?ce dzia?ania:

aa)dyrektor szko?y wysy?a do rodziców/prawnych opiekunów ucznia listem poleconym za potwierdzeniem odbioru upomnienie zawieraj?ce informacj?, ?e obowi?zek szkolny nie jest realizowany, wezwanie do posy?ania dziecka do szko?y z wyznaczonym terminem oraz informacj?, ?e niespe?nienie obowi?zku szkolnego jest zagro?one skierowaniem sprawy na drog? post?powania egzekucyjnego,

bb)w przypadku braku kontaktu ze szko?? ze strony rodziców/prawnych opiekunów ucznia dyrektor szko?y zwraca si? z pro?b? o pomoc i interwencj? do instytucji wspomagaj?cych prac? szko?y (Policja – dzielnicowy, GOPS, kurator),

cc)w przypadku dalszego nierealizowania obowi?zku szkolnego przez ucznia,  dyrektor szko?y  kieruje pismo do S?du Rejonowego  - Wydzia?u Rodzinnego i Nieletnich
o wgl?d w sytuacj? rodzinna ucznia.

dd) je?li po up?ywie 7 dni, od dnia dor?czenia upomnienia ucze? nadal nie realizuje obowi?zku szkolnego dyrektor szko?y wyst?puje z wnioskiem o wszcz?cie post?powania egzekucyjnego.

 

10.

Post?powanie w przypadku stwierdzenia wagarów.

a)w sytuacji gdy wychowawca podejrzewa, ?e ucze? jest nieobecny w szkole z powodu wagarów natychmiast kontaktuje si? z rodzicami/prawnymi opiekunami ucznia,

b)je?li podejrzenia potwierdzi?y si?, po przyj?ciu ucznia do szko?y przeprowadza z nim rozmow? wychowawcz?,

c)wychowawca nie usprawiedliwia nieobecno?ci ucznia, nawet w przypadku uzyskania usprawiedliwienia od rodziców,

c)w przypadku powtórzenia si? sytuacji, wychowawca udziela uczniowi upomnienia, przeprowadza z uczniem rozmow? motywuj?c?, podejmuje inne ?rodki oddzia?ywania wychowawczego. W??cza do wspó?pracy rodziców ucznia,

d)je?li podj?te dzia?ania s? nieskuteczne, wychowawca informuje dyrektora szko?y, który przeprowadza rozmow? z uczniem i jego rodzicami informuje o gro??cych konsekwencjach i udziela uczniowi upomnienia.

e)je?li ucze? nadal wagaruje, dyrektor zg?asza ten fakt do S?du Rejonowego - Wydzia?u Rodzinnego i Nieletnich z uwagi na zagro?enie demoralizacj?.

 

11.

Post?powanie nauczycieli w przypadku przyniesienia przez ucznia papierosów lub ich palenia na

terenie szko?y.

1. Osoba, która zauwa?y ucznia pal?cego papierosy na terenie szko?y powinna poinformowa? wychowawc?.

2. Wychowawca w obecno?ci innej osoby doros?ej ma prawo za??da?, aby ucze? przekaza? mu papierosy, pokaza? zawarto?? torby szkolnej oraz kieszeni we w?asnej

odzie?y. [Nauczyciel nie ma prawa samodzielnie wykonywa? czynno?ci przeszukania odzie?y,

ani teczki ucznia- jest to czynno?? zastrze?ona wy??cznie dla policji].

3. Wychowawca zabezpiecza papierosy i dopilnowuje, by sprawca uporz?dkowa? miejsce zdarzenia.

4. Wychowawca rozmawia z uczniem o zdarzeniu oraz wzywa do szko?y rodziców (prawnych opiekunów) ucznia i przekazuje im informacj? o paleniu papierosów przez dziecko.

5. Przeprowadza rozmow? z uczniem w ich obecno?ci, zobowi?zuje ucznia do zaniechania negatywnego post?powania, rodziców natomiast  do szczególnego nadzoru nad dzieckiem.

Sporz?dza notatk? o zaistnia?ym incydencie, któr? podpisuje rodzic (opiekun)

6. W przypadku nasilenia si? zjawiska u jednego lub grupy uczniów, wychowawca powiadamia dyrektora szko?y oraz stosuje wobec wychowanków kary okre?lone w Statucie Szko?y.

 

12.

Post?powanie wobec przemocy domowej

1. Nauczyciel podejrzewaj?cy, ?e dziecko jest ofiar? przemocy zobowi?zany jest do:
a)   powiadomienia dyrektora szko?y,
b) wychowawca ma obowi?zek przeprowadzi? rozmow? z uczniem i jego rodzicami lub prawnymi opiekunami w celu wyja?nienia sytuacji.
c) w przypadku powtarzaj?cych si? sygna?ów mog?cych ?wiadczy? o przemocy, dyrektor szko?y powiadamia S?d Rodzinny.
d) nauczyciel podejrzewaj?cy, ?e dziecko jest ofiar? przemocy, musi w swych ocenach, kierowa? si? rozwag?
 i dyskrecj?.
2. Sygna?y ?wiadcz?ce, wskazuj?ce, ?e dziecko mo?e by? ofiar? przemocy:
a) powtarzaj?ce si? obra?enia, ?lady po uderzeniach, siniaki, poparzenia, pr?gi na ciele, zadrapania,
b) zaniedbany wygl?d,
c) nadmiernie agresywne zachowania,
d) wycofanie, bierno??, nie?mia?o??,
e) wstyd przed zdj?ciem ubrania,
f) k?opoty w nauce,
g) k?opoty z apetytem i snem,
h) ssanie kciuka,
i) obgryzanie paznokci,
j) moczenie,
k) p?aczliwo??,
l) nadmierna zale?no?? od doros?ych,
?) k?opoty w nauce,
m) strach przed doros?ymi,
n) trudno?ci w utrzymaniu przyja?ni,
o) izolacja,
p) zani?ona samoocena,
r) problemy emocjonalne.

 

13

Post?powanie w przypadku agresywnego zachowania si? ucznia wobec innych uczniów,

nauczycieli, pracowników

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Nauczyciel przerywa agresywne zachowanie ucznia (grupy uczniów).

2. Natychmiast informuje wychowawc? klasy o zdarzeniu.

3. Wychowawca przeprowadza rozmow? z uczniem/uczniami na temat zdarzenia, sporz?dza notatk? (opis zdarzenia, osoby uczestnicz?ce, sprawca, poszkodowany).

4. Wychowawca informuje rodziców (opiekunów prawnych) ucznia/uczniów, uczestników

zdarzenia o zaistnia?ej sytuacji (odnotowuje ten fakt w dzienniku).

5. W przypadku powtarzania si? sytuacji wychowawca powiadamia dyrektora szko?y o przypadkach szczególnie drastycznych zachowa? agresywnych (stwarzaj?cych zagro?enie dla zdrowia lub ?ycia).

6. Wychowawca ucznia/uczniów w porozumieniu z dyrektorem szko?y stosuje wobec

ucznia/uczniów kary okre?lone w Statucie Szko?y.

 

14

Procedura post?powania w przypadku stwierdzenia faktu kradzie?y przez ucznia.

1. Wychowawca zawiadamia o zdarzeniu dyrektora.

2. Ustala okoliczno?ci kradzie?y dokonanej przez wychowanka ( z zachowaniem nietykalno?ci osobistej ucznia).

3. Wzywa rodziców (opiekunów prawnych) sprawcy, przeprowadza rozmow? z uczniem w ich

obecno?ci, z której sporz?dza notatk? podpisan? przez rodziców ( do teczki wychowawcy).

4. Sprawca podejmuje zado??uczynienie poszkodowanemu w kradzie?y.

5. Wychowawca w porozumieniu z dyrektorem szko?y ustala dla ucznia kar? okre?lon? w Statucie Szko?y.

 

VIII. Wspó?praca z rodzicami w zakresie dzia?a? wychowawczych i zapobiegawczych, prozdrowotnych oraz interwencyjnych.

            W trosce o prawid?owy rozwój m?odzie?y na terenie szko?y podejmowanych jest szereg ró?norodnych dzia?a? wychowawczych, zapobiegawczych, prozdrowotnych oraz interwencyjnych w zwi?zku z uzale?nieniami oraz innymi sytuacjami zagro?enia. Sk?adaj? si? na nie dzia?ania:

1) w ramach wspó?pracy z rodzicami w szkole organizowane s?:

a) klasowe zebrania,

b) konsultacje indywidualne z nauczycielem, wychowawc?,

c) edukacja rodziców,

d) spotkania indywidualne i grupowe z rodzicami prowadzone przez pedagoga/                 psychologa,

e) bie??ca wspó?praca –kontakt telefoniczny, korespondencja,

f) wspieranie rodziców w sytuacjach trudnych wychowawczo, pomoc w podejmowaniu dzia?a? maj?cych na celu zapobieganie zagro?eniom.

2) Wspó?praca z rodzicami/opiekunami prawnymi wychowanków przyjmuje nast?puj?ce formy:

a) wymiany informacji dotycz?cych postaw wychowanków w odniesieniu do uzale?nie?,

b) wspólne rozwi?zywanie indywidualnych problemów, proponowanie rozwi?za?, poradnictwo,

c)przekazywanie informacji dotycz?cych skutków prawnych zwi?zanych
z naruszeniem prawa przez uczniów szko?y,

d) praca pedagogizacyjna z rodzicami dotycz?ca potrzeb rozwojowych dzieci
i m?odzie?y, zagro?e? zwi?zanych z uzale?nieniami, przebiegu rozwoju spo?ecznego, dost?pnych form pomocy specjalistycznej (w ramach spotka? z wychowawcami klas  oraz ogólnych zebra? wszystkich rodziców,

f) udost?pnianie rodzicom informatorów, poradników i materia?ów edukacyjnych, ulotek,

g )zach?canie rodziców do utrzymywania sta?ego kontaktu ze szko??,

h) anga?owanie rodziców do wspó?pracy z nauczycielami w zakresie organizowania imprez szkolnych, wycieczek, dyskotek, itp.

 

IX. Aktywny udzia? dzieci i m?odzie?y w zaj?ciach profilaktycznych i w zaj?ciach umo?liwiaj?cych alternatywne wobec zachowa? ryzykownych, zaspokajanie potrzeb psychicznych i spo?ecznych.

            1. Zaj?cia profilaktyczne prowadz?:

a) wychowawcy klas, w oparciu o plany wychowawcy klasy, w ramach godzin wychowawczych,

b)  nauczyciele przedmiotów, których podstawy programowe uwzgl?dniaj? zagadnienia dotycz?ce zapobiegania uzale?nieniom, w ramach zaj?? edukacyjnych,

c)  nauczyciele realizuj?cy wychowanie do ?ycia w rodzinie,

d)  nauczyciele prowadz?cy zaj?cia pozalekcyjne, w tym zaj?cia sportowe:

           2. Zaj?cia profilaktyczne prowadzone s? poprzez:

a) zach?canie uczniów do uprawiania sportu jako alternatywnej formy zagospodarowania czasu wolnego wobec zachowa? ryzykownych,