W Krainie Szachów
- 02 październik 2021
- Programy i projekty
- 383 czytań
KARTA INFORMACYJNA
INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
W KRAINIE SZACHÓW
REALIZOWANEJ
W ZESPOLE PRZEDSZKOLNO-SZKOLNYM W KLUCZEWSKU
Tytuł i rodzaj innowacji pedagogicznej
„W Krainie Szachów” Innowacja metodyczno- programowa |
Informacje dotyczące innowacji pedagogicznej
Adresaci innowacji (klasa, grupa uczniów, itp) |
Innowacja skierowana jest do uczniów klas I-IV (z możliwością rozszerzenia jej na chętnych uczniów klas V)
|
Planowany termin realizacji |
wrzesień 2021r.-styczeń 2022r. |
Zajęcia edukacyjne objęte innowacją |
koło szachowe |
Cele ogólne innowacji/programu autorskiego |
Celem innowacji jest rozwijanie umiejętności matematycznych i szachowych, określenia położenia obiektów, orientacji i wyobraźni przestrzennej, symetrii, logicznego myślenia i korzystania z otrzymanych informacji oraz popularyzacji szachów, jako efektywnej formy rozwoju umysłowego i wyłonieniu szachistów. Zajęcia te przyczyniają się również do rozwoju umiejętności społecznych, przestrzegania obowiązujących reguł, radzenia sobie z emocjami, cieszenia się sukcesów swoich i innych, ale również z radzeniem sobie z porażkami. Umożliwi wdr0żenie uczniów do czerpania przyjemności i satysfakcji z wygranej. Przyczyni się do rozszerzenia oferty edukacyjnej oraz promocji szkoły. |
Na czym polega nowatorstwo innowacji/programu autorskiego |
Nowatorstwo polega na poznaniu przez uczniów zasad gry w szachy poprzez rozwiązywanie zadań szachowych, gry i zabawy, rozgrywki, kolorowanki i opowiadania |
Przewidywane efekty innowacji/programu autorskiego (np. dla uczniów, szkoły, nauczycieli..) |
KORZYŚCI PŁYNĄCE Z INNOWACJIdla uczniów: ñ — możliwość odkrywania swoich talentów , ñ — kształtowanie i utrwalenie prawidłowych zachowań (sportowa rywalizacja, zasady fair play), ñ — poszerzenie własnych horyzontów myślowych, ñ — uzupełnienie i poszerzenie wiedzy i umiejętności matematycznych i szachowych, ñ — rozwijanie swoich zainteresowań, ñ - rozwijanie takich cech charakteru jak opanowanie, koncentracja, determinacja, cierpliwość, wytrwałość, odwaga ñ - większa motywacja do nauki,
dla nauczycieli: ñ — możliwość pracy nowymi metodami z wykorzystaniem nowych form organizacyjnych, ñ — poszerzenie swojego warsztatu pracy, ñ — satysfakcja i zadowolenie z pracy, ñ — zwiększenie swojego doświadczenia zawodowego, ñ — realizacja swoich pasji, ñ — podbudowanie swojego autorytetu, ñ — chęć dotrzymania kroku zmianom zachodzącym w otoczeniu. dla szkoły: ñ — poprawa jakości pracy szkoły, ñ — poszerzenie horyzontów myślowych uczniów i większa motywacja do nauki, ñ — poczucie zadowolenia ze zrobienia czegoś więcej niż przeciętność. ñ -poszerzenie oferty edukacyjnej szkoły, ñ -zaproponowanie uczniom alternatywnego sposobu spędzania wolnego czasu, dla rodziców: ñ — radość z wszechstronnego rozwoju dziecka, ñ — zadowolenie dzieci. |
Opis innowacji/programu autorskiego |
Szachy są dyscypliną sportową i grą strategiczną, która rozwija umiejętności matematyczne, kształci pozytywne postawy społeczne i emocjonalne. Gra w szachy ma duży wpływ na ogólny rozwój intelektualny dzieci i młodzieży. Usprawnia logiczne i samodzielne myślenie, a tym samym rozwija kreatywność młodych ludzi i motywuje do samodzielnej pracy. Dziecko grając w szachy rozwija i ćwiczy wyobraźnię przestrzenną, która wpływa na: poprawną koordynację ruchów, prawidłowe funkcjonowanie w przestrzeni, określanie odległości między przedmiotami, stron świata i kierunków itd. Poznaje praktyczne wykorzystanie geometrii, które w przyszłości pomoże mu na matematyce, fizyce, technice i geografii.Gra w szachy ma również pozytywny wpływ na kształtowanie osobowości i psychiki dzieci i młodzieży. Dzięki tej dyscyplinie młody człowiek rozwija takie cechy jak: opanowanie, koncentracja, determinacja, cierpliwość, wytrwałość, odwaga. Uczeń poznaje sposoby radzenia sobie ze stresem i zmęczeniem, które bez wątpienia przydadzą mu się zarówno w nauce szkolnej, jak i dorosłym życiu. Nabywa umiejętność skutecznego działania pod presją i nie poddawania się nawet w najtrudniejszej sytuacji, co bez wątpienia przyda mu się podczas zdawania egzaminów.Oprócz tego gra w szachy uczy grającego zdrowej rywalizacji, postępowania według zasad fair play i szacunku wobec przeciwnika.Ponadto szachy są również grą, rozrywką, świetną zabawą i mogą stać się dla naszych uczniów pasją i sposobem na życieZałożeniem innowacji „W Krainie Szachów” jest realizacja co tydzień 1 godziny zajęć szachowych. Zajęcia te będą realizowane zależnie od możliwości podczas zajęć pozalekcyjnych, świetlicowych lub podczas długich przerw. W czasie ich trwania dzieci poznają zasady gry w szachy poprzez rozwiązywanie zadań szachowych, gry i zabawy, rozgrywki, kolorowanki i opowiadania. W obecnych czasach pandemii, gdzie dzieci mają znacznie mniejszy kontakt z rówieśnikami i nauczycielami bardzo często czas zajęć lekcyjnych jak i czas wolny spędzany jest w wirtualnej rzeczywistości. Wszyscy wiemy, że zbyt długie korzystanie z urządzeń cyfrowych wpływa niekorzystnie na psychikę młodego człowieka zatem ta innowacja ma wskazać uczniom alternatywę do ciekawego i pożytecznego spędzania wolnego czasu bez urządzeń cyfrowych w realnym świecie |
Formy i metody ewaluacji |
Innowację opracowano tak, żeby prowadzone zajęcia były dla dzieci ciekawym sposobem spędzania czasu poza wirtualną rzeczywistością, aby rozwijały takie cechy charakteru i umiejętności, które są wykorzystywane przez człowieka w ciągu całego życia. Ewaluacja dotycząca atrakcyjności i skuteczności innowacji będzie realizowana na bieżąco podczas prowadzonych zajęć poprzez : -rozmowy z uczniami na temat tego co im się podobało w czasie zajęć, -dostosowywanie rodzaju ćwiczeń do zainteresowań i możliwości uczniów ujawnionych w czasie zajęć, -realizację konkursu Mały Mistrz Szachów. |
Finansowanie innowacji - w przypadku wymaganych dodatkowych środków budżetowych |
|
Informacja o autorze/autorach innowacji
Imię i nazwisko - Zajmowane stanowisko w szkole/przedszkolu- stopień awansu zawodowego |
Małgorzata Lipniak – nauczycielka matematyki i informatyki, Joanna Nowicka – wychowawca świetlicy, Barbara Hyska -nauczycielka muzyki i plastyki, |