Wizyty

free counters

Projekt EdukacyjnyDrukuj

PROJEKT EDUKACYJNY

„I Ty możesz zostać pisarzem”

WSTĘP

Projekt edukacyjny „ I Ty możesz zostać pisarzem” skierowany jest do wszystkich uczniów, rodziców, nauczycieli oraz społeczności lokalnej. Organizatorem projektu jest Biblioteka szkolna przy współpracy z Samorządem Uczniowskim. Powyższy projekt ma na celu zachęcenie wszystkich do podjęcia próby w działaniu twórczym. Harcerze, aktyw biblioteczny oraz uczniowie należący do Dziecięco – Młodzieżowego Dyskusyjnego Klubu Książki wraz z opiekunami wspólnie wymyślili tytuł opowiadania i napisali do niego wstęp. Kolejne części opowiadania będą tworzone przez chętnych uczniów, rodziców, nauczycieli oraz społeczność lokalną i przesyłane na stronę internetową szkoły lub dostarczane do biblioteki.

REALIZACJA PROJEKTU: IX – V,2017r.

OGÓLNE CELE PROJEKTU:

  1. Rozwijanie uzdolnień twórczych
  2. Upowszechnianie kultury żywego słowa
  3. Zainteresowanie prozą

WSTĘP DO OPOWIADANIA:

„Zaczarowany bursztynek”

Słońce chyliło się już ku zachodowi malując niebo przeróżnymi kolorami. Fale morskie spokojnie uderzały o brzeg przybierając odcienie złota i czerwieni. Z oddali słychać było krzyk mew i zgiełk z pobliskiego portu rybackiego. Hania wreszcie dogoniła brata, który bez reszty pochłonięty był zbieraniem bursztynów.

  • Popatrz jaki piękny zachód słońca! Usiądźmy i pooglądajmy troszkę -   poprosiła wznosząc oczy ku niebu.
  • Nie mogę zmarnować ostatniej szansy. Przecież wiesz, że jutro wyjeżdżamy- odparł nerwowo Julek.
  • Nie sądziłam, że aż tak weźmiesz sobie do serca historię starego latarnika.  Przecież on mógł wszystko wymyślić! - powiedziała marszcząc brwi. Oczy chłopca zalśniły. Splótł dłonie na karku i odetchnął głęboko.
  • Myślę, że gdyby pan Józef w to nie wierzył, nie przeszukiwałby plaży po każdym sztormie. Ta opowieść to bujda na resorach! – krzyczała Hania tupiąc nogą i zaciskając nerwowo pięści.

Na słowa dziewczynki Julek pokręcił głową.

  • Zastanów się, co byłoby gdybyśmy mogli za sprawą takiego bursztynu przenosić się do różnych zakątków świata. To dopiero byłaby frajda! – zawołał chłopiec.
  • To sobie szukaj! – wrzasnęła poirytowana Hania. Nie mam już do Ciebie siły, ty uparciuchu! Odwróciła się i stanowczym krokiem ruszyła wzdłuż plaży.

Chłopiec nieprzerwanie kontynuował poszukiwania nie zwracając uwagi na siostrę. Dziewczynka oddalała się coraz bardziej i bardziej… Fale morskie zatarły już ślady jej małych stóp odbitych na mokrym piasku. Nagle chłopiec usłyszał dochodzący z oddali cichy, stłumiony szumem morza głos dziewczynki.

  • Julek, Julek. Chłopiec podniósł głowę, odwrócił się w jej kierunku i ujrzał jak siostra wymachując rękoma, daje mu jakieś znaki.
  • Chodź prędko! Chodź prędko! – powtórzyła. Mam coś! – dodała.

Julek nie zastanawiając się ani chwili popędził co sił w nogach w kierunku siostry. W głowie chłopca kołatały się różne myśli. Może Hania natrafiła na wyjątkowy kamień? – pomyślał. Nie pomylił się. Kiedy dotarł na miejsce, dziewczynka trzymała w rączce bursztynek.

  • Spójrz – powiedziała drżącym głosem.

Dzieci z zachwytem patrzyły na bursztyn, od którego biła złota poświata. Nie mogły oderwać od niego oczu. Dopiero w tym momencie dotarło do Hani, że kamień, którego poszukiwał brat, istnieje naprawdę.

  • Co teraz? Pokażemy go latarnikowi? – zapytała.
  • Nie – odrzekł stanowczo Julek. Bursztyn należy do tego, kto go znalazł. Ty jesteś jego właścicielką i tylko ty możesz wypowiedzieć magiczne słowa.
  • Ale ja ich nie pamiętam, przecież wiesz, że nie wsłuchiwałam się w opowieść latarnika.

Na te słowa Julek uśmiechnął się pod nosem i głośno wypowiedział zaklęcie: „ O przepiękny , przepiękny bursztynie przenieś nas gdzieś, bo czas minie”.

  • Teraz ty powtórz głośno! – powiedział.

Dziewczynka bez chwili zastanowienia wypowiedziała zaklęcie. Czar zadziałał. W jednej chwili dzieci znalazły się w Afryce.

 

ZESPÓŁ  PROJEKTOWY: Małgorzata Walasek(bibliotekarz),

Aleksandra Skórnicka(opiekun drużyny harcerskiej i SU),

Agnieszka Herczyńska(nauczyciel języka polskiego)

 

PROJEKT EDUKACYJNY

„2016 - ROKIEM HENRYKA SIENKIEWICZA”

WSTĘP

Projekt edukacyjny „2016 – rokiem Henryka Sienkiewicza” skierowany jest do uczniów klas VIa i VI b. Przybliża on postać polskiego wieszcza narodowego jakim był Henryk Sienkiewicz. W tym roku mija setna rocznica śmierci pisarza, dlatego udział w projekcie przybliży uczniom postać Henryka Sienkiewicza a podczas wycieczki do Oblęgorka miło spędzą czas.

REALIZACJA PROJEKTU: IX – X, 2016r.

OGÓLNE CELE PROJEKTU :

  1. Poszerzenie wiedzy na temat życia i twórczości Henryka Sienkiewicza:
  • poznanie życiorysu pisarza
  • poznanie utworów słynnego wieszcza
  • poznanie różnych zabytków w Muzeum Henryka Sienkiewicza

HARMONOGRAM DZIAŁAŃ:

  1. Zapoznanie uczniów z życiem i twórczością Henryka Sienkiewicza poprzez:
  • „nietypowe kibicowanie”– czytanie fragmentów utworów pisarza podczas przerw meczowych na stadionie i w hali sportowej,
  • wyszukiwanie materiałów i wykonanie gazetki ściennej pt.„2016 – rokiem Henryka Sienkiewicza”,
  • zorganizowanie wycieczki do Muzeum Henryka Sienkiewicza w Oblęgorku.

SPRAWOZDANIE

Uczniowie wykazali duże zainteresowanie powyższym projektem. Czytanie fragmentów wybranych utworów Sienkiewicza (wzbogaconych w oprawę muzyczną) dla społeczności lokalnej sprawiło uczniom dużą frajdę. Natomiast pobyt w Oblęgorku to wspaniała lekcja historii. Wszyscy byli pod ogromnym wrażeniem tego miejsca. W Muzeum uczniowie zwiedzili salon, jadalnię , palarnię i sypialnię pisarza. Podziwiali oryginalne meble, obrazy, rzeźby, tkaniny i część księgozbioru artysty. Dowiedzieli się również, że w tym miejscu powstały takie dzieła pisarza jak: powieść „W pustyni i w puszczy”, „Na polu chwały”, nowela „Dwie łąki” a także fragmenty niedokończonych Legionów. Wycieczka była dla wszystkich ciekawa i pasjonująca. Uczniowie zobaczyli wiele interesujących miejsc, które na długo pozostaną im w pamięci.

ZESPÓŁ PROJEKTOWY:

Aleksandra Skórnicka - (opiekun drużyny harcerskiej i SU)

Małgorzata Walasek (bibliotekarz)

 

PROJEKT EDUKACYJNY

„Z BAŚNIĄ ZA PAN BRAT”

WSTĘP

Projekt edukacyjny „Z baśnią za pan brat” skierowany jest do uczniów klasy IIIa, IIIb, IIIc. Zawiera on wybrane treści z podstawy programowej w zakresie przedmiotów: języka polskiego, plastyki i sztuki. Praca związana z powyższym projektem umożliwi uczniom poznanie świata baśni poprzez bezpośredni kontakt z książką, uczestnictwo w tworzeniu scenariusza i oglądanie przedstawienia pt.„Królowa śniegu”.

REALIZACJA PROJEKTU: XII, 2016r.

OGÓLNE CELE PROJEKTU:

  1. Rozwijanie sprawności uważnego słuchania i czytania, kształtowanie umiejętności rozumienia czytanego tekstu i wykorzystanie zdobytej wiedzy,
  2. Motywacja do uważnego czytania książek,
  3. Poznanie cech charakterystycznych baśni,
  4. Zapoznanie ze sposobem tworzenia scenariusza pt.„Królowa śniegu”,
  5. Wdrażanie do uważnego oglądania przedstawienia w wykonaniu uczniów ZPS I PG w Kluczewsku.

HARMONOGRAM DZIAŁAŃ

  1.  Poranne czytanie fragmentów baśni H. CH. Andersena pt.„Królowa śniegu” i „Dziewczynka z zapałkami”(lektur kl. III). 
  2.  Wspólne omawianie baśni, tworzenie planu wydarzeń.
  3.  Ilustrowanie wybranych przez dzieci fragmentów baśni dowolną techniką plastyczną.
  4.  Pomoc w tworzeniu scenariusza do przedstawienia pt.„Królowa śniegu”.        
  5.  Oglądanie przedstawienia pt.„Królowa śniegu” przygotowanego przez uczniów należących do: Dziecięco- Młodzieżowego Dyskusyjnego Klubu Książki, Samorządu Uczniowskiego, harcerstwa oraz grupy uczniów Publicznego Gimnazjum.

SPRAWOZDANIE

 Uczniowie z zaciekawieniem czytali fragmenty baśni Hansa Christiana Andersena pt. „Królowa śniegu” i „Dziewczynka z zapałkami”. Z łatwością stworzyli plan wydarzeń oraz doskonale wcielili się w postacie z baśni wykorzystując przy tym mimikę i gesty. Z ogromnym zaangażowaniem ilustrowali wybrane przez siebie fragmenty baśni dowolna techniką plastyczną. Z dużym zainteresowaniem oglądali przedstawienie pt.„Królowa śniegu”. Po obejrzeniu, podczas swobodnych wypowiedzi uczniowie wskazywali podstawowe wartości w życiu każdego człowieka jakimi są: dobroć i pomoc drugiej osobie.

ZESPÓŁ PROJEKTOWY:

Małgorzata Walasek (bibliotekarz), Ewelina Dumin i Barbara Włódzik (nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej), Aleksandra Skórnicka – (opiekun drużyny harcerskiej i SU).

 

PROJEKT EDUKACYJNY

„WIERSZYKARNIA”

WSTĘP

Projekt edukacyjny „Wierszykarnia” skierowany jest do uczniów klasy II. Organizatorem projektu była Biblioteka Szkolna przy współpracy z Samorządem Uczniowskim oraz Gminną Biblioteką Publiczną. Poniższy projekt zachęci uczniów do wzięcia udziału w konkursie literacko – plastycznym pt.„Jesień w lesie” oraz do częstego czytania poezji i rozwijania zainteresowań plastycznych. Poprzez czytanie utworów pisanych wierszem  (szczególnie rymowanek), dziecko lepiej poznaje świat, rozwija wyobraźnię i pamięć. Myślimy ,iż  tworzenie prac plastycznych do przeczytanych utworów będzie dla uczniów wspaniałą zabawą twórczą.

REALIZACJA PROJEKTU: X, 2016r.

OGÓLNE CELE PROJEKTU:

  1. Rozwijanie wyobraźni oraz zainteresowań czytelniczych i plastycznych.
  2. Zainteresowanie uczniów poezją.
  3. Wdrażanie do tworzenia z wykorzystaniem różnych technik plastycznych.

HARMONOGRAM DZIAŁAŃ:

  1. Wyszukiwanie w zbiorach Biblioteki Szkolnej wierszy o tematyce jesiennej.
  2. Zbiorowe czytanie wierszy w kąciku czytelniczym.
  3. Udział drugoklasistów w konkursie literacko plastycznym pt. „Jesień w lesie”:
  • dokonanie samodzielnego wyboru utworu J. Brzechwy pt. „Grzyby”,
  • wykonanie dowolną techniką ilustracji plastycznej do wybranego przez siebie fragmentu wiersza.
  1. Wystawa nagrodzonych prac w holu Urzędu Gminy.

 

SPRAWOZDANIE

Udział w powyższym projekcie edukacyjnym był dla uczniów ciekawą przygodą. Spośród wielu przeczytanych wierszy uczniowie samodzielnie wybrali wiersz Jana Brzechwy pt.             „Grzyby”, który bardzo im się spodobał. Dzieci poszerzyły również swoją wiedzę na temat różnych gatunków grzybów. Wyłonienie zwycięzców było bardzo trudne, gdyż wszystkie prace były ciekawe i pomysłowe. Wystawa nagrodzonych prac znajduje się w holu Urzędu Gminy.

 

ZESPÓŁ PROJEKTOWY:

Małgorzata Walasek ( bibliotekarz)                                      

Agnieszka Herczyńska – (nauczyciel języka polskiego)

 

PROJEKT  EDUKACYJNY

„MITOLOGICZNE  PODRÓŻE”

 

WSTĘP

Projekt edukacyjny „Mitologiczne podróże” zawiera wybrane treści z podstawy programowej w zakresie przedmiotów: języka polskiego, historii i sztuki.

Praca przy projekcie umożliwia uczniom podejmowanie twórczych działań, kształtuje wyobraźnię historyczną, plastyczną, uczy zespołowego rozwiązywania problemów, ćwiczy sprawność językową, rozbudza zainteresowania dotyczące wierzeń starożytnych  Greków, a także umożliwia uczniom ze specyficznymi trudnościami edukacyjnymi prezentację na forum klasy i szkoły.

REALIZACJA PROJEKTU: X, 2016r.

OGÓLNE CELE PROJEKTU:

1.Dostarczenie uczniom wiedzy na temat mitologii greckiej i roli jaką pełni ona w naszej   kulturze.

2. Zapoznanie uczniów z treścią wybranych mitów.

3. Rozwijanie zainteresowań uczniów dotyczących historii Grecji, a w szczególności mitologii greckiej

4. Kształtowanie wyobraźni  historycznej, plastycznej, umiejętności kojarzenia i łączenia faktów.

5. Kształcenie umiejętności wyjaśniania znaczenia związków frazeologicznych i używania ich  w życiu codziennym.

6. Bogacenie słownictwa.

7. Kształcenie umiejętności redagowania różnych form wypowiedzi.

8. Nawiązanie przyjaźni i koleżeństwa z uczniami innych klas.

9. Współdziałanie w zespole i rozwiązywanie problemów w sposób twórczy.

10. Wymiana doświadczeń między nauczycielami, bloku przedmiotów humanistycznych.

 

Poziom wiekowy uczniów: V klasa szkoły podstawowej

HARMONOGRAM DZIAŁAŃ:

- Przeprowadzenie cyklu lekcji dotyczących mitologii greckiej (j.polski, historia)

- Gry i zabawy edukacyjne, których celem jest zainteresowanie uczniów mitologią grecką: krzyżówki, rebusy, zagadki, scenki ilustrujące sens wybranych związków frazeologicznych pochodzących z mitologii, rysowanie plakatów przedstawiających wizerunki postaci mitologicznych oraz ich atrybuty, prezentacje wybranych mitów (praca w grupach).

- Zdiagnozowanie wiedzy uczniów po przeprowadzeniu cyklu zajęć dotyczących mitologii greckiej (sprawdzian).

SPRAWOZDANIE

 Pierwszym etapem działań było przeprowadzenie na języku polskim i historii cyklu lekcji zapoznających uczniów z treścią mitów,  rolą jaką pełnią w naszej  kulturze oraz przybliżających historię Grecji. Widząc zainteresowanie uczniów tematyką mitologiczną, zaproponowałyśmy, aby dzieci  samodzielnie przygotowały krzyżówki, rebusy, zagadki, diagramy, scenki ilustrujące sens wybranych związków frazeologicznych pochodzących z mitologii. Uczniowie chętnie podjęli zaproponowane zadania. Efekty ich pracy zostały zaprezentowane podczas lekcji powtórzeniowej. Poszczególne grupy przedstawiły klasie najciekawszą postać mitologiczną i ciekawostki na jej temat.

W grudniu roku została zdiagnozowana wiedza uczniów, zdobyta podczas cyklu lekcji poświęconych mitologii greckiej, za pomocą sprawdzianu Okazało się, że poziom wiedzy, pomimo rozległej i trudnej tematyki, jest bardzo wysoki.

Z radością możemy stwierdzić, że było duże zaangażowanie piątoklasistów w wykonywanie prac długoterminowych przedstawiających najciekawsze mity. Uczniowie wykazali się niezwykłą pomysłowością i  starannością w wykonywaniu zadań oraz dużą wiedzą z zakresu mitologii greckiej, czego efektem były przepiękne, ciekawe prace.

ZESPÓŁ PROJEKTOWY:

Agnieszka Herczyńska (nauczyciel języka polskiego)

Irena Orzechowska (nauczyciel historii)

 

PROJEKT EDUKACYJNY

„BIBLIOTEKA DOBRE MIEJSCE DLA CZŁOWIEKA”

 

WSTĘP

 Projekt edukacyjny „Biblioteka dobre miejsce dla człowieka” jest skierowany do uczniów klasy IVa i IVb.  Podczas realizacji tego projektu uczniowie dostrzegą  jak ważnym miejscem jest biblioteka oraz zwrócą uwagę na jej ogromna rolę w środowisku życia szkoły. Poznają także różne biblioteki zarówno w Polsce jak i na świecie oraz ciekawostki z nimi związane. Przystępując do konkursu literackiego pt.     „Ciekawy wiersz o bibliotece” uczniowie rozwiną w sobie talenty twórcze.

REALIZACJA PROJEKTU: XI, 2016r.

OGÓLNE CELE PROJEKTU:

  1. Rozwijanie uzdolnień twórczych.
  2. Upowszechnianie kultury żywego słowa wśród dzieci.
  3. Zainteresowanie uczniów poezją.

HARMONOGRAM DZIAŁAŃ:

  1. Przedstawienie dla uczniów prezentacji multimedialnej pt.„Historia Bibliotek Szkolnych”.
  2. Opracowanie materiałów do gazetki na temat „Ciekawostki o bibliotece”.
  3. Wyszukiwanie w zbiorach Biblioteki Szkolnej wierszy o książkach i bibliotece.
  4. Czytanie wierszy.
  5. Udział uczniów klas IV w konkursie literackim pt.„Ciekawy wiersz o bibliotece”.
  6. Umieszczenie prac laureatów na gazetce.

SPRAWOZDANIE

Uczniowie uczestnicząc w prezentacji multimedialnej dowiedzieli się, że biblioteka rozbudza i poszerza zainteresowania dzieci i młodzieży. Poznali  historię oraz ciekawostki związane z biblioteką. Z dużym zaangażowaniem wyszukiwali wiersze związane z książką i biblioteką. Następnie sami przystąpili do tworzenia ciekawych wierszy o bibliotece. W rozmowie z uczniami dowiedziałam się, że pisanie wierszy sprawiło im dużo radości i satysfakcji. Zabawa w „młodych pisarzy” okazała się ciekawą formą spędzania czasu.

ZESPÓŁ PROJEKTOWY:

Aleksandra Skórnicka – (opiekun drużyny harcerskiej i SU)

Małgorzata Walasek (bibliotekarz)

 

PROJEKT EDUKACYJNY

„KOCHAM MOJĄ OJCZYZNĘ”

WSTĘP

Projekt edukacyjny „Kocham moją Ojczyznę” skierowany był do uczniów klas I – III i  IV – VI naszej szkoły oraz do uczniów ze szkół naszego regionu. Projekt miał na celu rozwijać w młodym pokoleniu Polaków ducha patriotyzmu. Biblioteka Szkolna i Samorząd Uczniowski przystąpili do organizacji II Rejonowego Konkursu poezji i prozy patriotycznej pt.„Żyjąc w wolnej Polsce pamiętajmy o Tych, którzy o tę wolność walczyli, oddali za nią życie”.

REALIZACJA PROJEKTU: IX – XI, 2016r.

OGÓLNE CELE PROJEKTU:

  1. Rozwijanie ducha patriotyzmu w młodym pokoleniu Polaków.
  2. Rozwijanie uzdolnień twórczych i doskonalenie umiejętności recytatorskich.
  3. Zainteresowanie uczniów poezją i prozą.
  4. Zachęcanie do występowania na scenie.

HARMONOGRAM DZIAŁAŃ:

  1. Wyszukiwanie przez uczniów w zbiorach Bibliotek Szkolnych utworów literackich o tematyce patriotycznej.
  2. Zorganizowanie Konkursu Rejonowego pt.„Żyjąc w wolnej Polsce pamiętajmy o Tych, którzy o tę wolność walczyli, oddali za nią życie” na szczeblu szkolnym i rejonowym.
  3. Wykonanie gazetki ściennej o tematyce patriotycznej.

SPRAWOZDANIE

Uczniowie po wyszukaniu i zapoznaniu się z literaturą o tematyce patriotycznej przystąpili do pamięciowego uczenia się wierszy i fragmentu prozy. Pomocni dla uczniów okazali się nauczyciele (opiekunowie),którzy wspierali ich w tym przedsięwzięciu. Konkurs przebiegał na bardzo wysokim poziomie. Wszyscy byli pod ogromnym wrażeniem występu „młodych artystów”, którzy doskonale przygotowali się do powyższego konkursu. Myślę, że dla wszystkich była to ciekawa lekcja patriotyzmu.

ZESPÓŁ PROJEKTOWY:

Aleksandra Skórnicka – (opiekun drużyny harcerskiej i SU)

Małgorzata Walasek (bibliotekarz)                                       

Agnieszka Herczyńska – (nauczyciel języka polskiego)

Ewelina Dumin – (nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej)

Barbara Włódzik (nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej)

Ewa Celebańska – Pawlik (nauczyciel języka polskiego)

 

PROJEKT EDUKACYJNY

„PLUSZOWY MIŚ POMAGA DZIŚ”

WSTĘP

Projekt edukacyjny „Pluszowy miś pomaga dziś” skierowany był do uczniów klas I – III oraz klas IV – VI. Dzięki uczestniczeniu w projekcie uczniowie poznają historię „pluszowego misia”, różne formy pomocy drugiemu człowiekowi oraz wartości niezwykle pomocne w codziennym życiu.

REALIZACJA PROJEKTU: XI, 2016r.

OGÓLNE CELE PROJEKTU:

  1. Propagowanie wśród społeczności uczniowskiej literatury związanej

z postacią misia.

  1. Zapoznanie z historią pluszowego misia.
  2. Pobudzanie i rozwijanie umiejętności słownego wypowiadania się na dany temat oraz poprzez twórczość plastyczną.
  3. Wdrażanie do niesienia pomocy drugiemu człowiekowi.

 

HARMONOGRAM DZIAŁAŃ:

  1. Przygotowanie przez Dziecięco – Młodzieżowy Dyskusyjny Klub Książki prezentacji dotyczącej „Światowego Dnia Pluszowego Misia”.
  2. Przygotowanie i przedstawienie krótkiej scenki z wykorzystaniem postaci pluszowego misia, w której ukazana jest wartość niesienia pomocy drugiemu człowiekowi.
  3. Oglądanie filmiku przedstawiającego różne oblicza wolontariatu.
  4. Wyszukiwanie w zbiorach Biblioteki Szkolnej książeczek o misiach. Wspólne czytanie. Prezentacja przyniesionych przez dzieci maskotek (kl. II – III).
  5. Oglądanie bajek(kl. II – III) oraz tworzenie ilustracji do wybranej przez siebie bajki, w której głównym bohaterem jest Miś.
  6. Wykonanie gazetki.

SPRAWOZDANIE

Dzięki uczestnictwie w powyższym projekcie uczniowie zdobyli  wiele ciekawych informacji na temat „Pluszowego Misia”. Dowiedzieli się także, że poprzez między innymi  „pluszaka” możemy pomóc drugiej osobie. Oglądając filmik poznali różne oblicza wolontariatu. Młodsza grupa uczniów (kl. II – III) wykonała ciekawe ilustracje do wybranych prze siebie bajek, w których głównymi bohaterami są misie. Oglądanie i czytanie książeczek w Bibliotece Szkolnej sprawiło dzieciom ogromną radość.

 ZESPÓŁ PROJEKTOWY:

Aleksandra Skórnicka – ( opiekun drużyny harcerskiej i SU)

Małgorzata Walasek ( bibliotekarz)                                      

 

PROJEKT EDUKACYJNY

„SPOTKANIE Z PISARKĄ”

WSTĘP

Projekt edukacyjny „Spotkanie z pisarką” był skierowany do uczniów klas II oraz III.  Uczniowie uczestniczący w tym projekcie będą mieli możliwość poznania pisarki z naszego regionu – p. Teresy Ostrowskiej, która od kilku lat pisze opowiadania i wiersze dla dzieci. Napisała między innymi: „Zimowe spory maszyn rolniczych”, „Leśne bajeczki babci i dziadka”, „Piękniejszy świat”, „Bajki z zagrody babci i dziadka cz. I i II”, „Opowiadania z zagrody babci i dziadka”. Myślę, że bezpośredni kontakt z pisarką i jej twórczością będzie dla uczniów wspaniałą przygodą.

REALIZACJA PROJEKTU: XI, 2016r.

OGÓLNE CELE PROJEKTU:

  1. Poznanie życia i sposobu pracy pisarki.
  2. Poznanie wierszy i opowiadań dla dzieci jakie napisała p. Teresa.

HARMONOGRAM DZIAŁAŃ:

  1. Serdeczne powitanie p. Teresy Ostrowskiej w Bibliotece Szkolnej przez p. dyrektor – Irenę Orzechowską oraz dzieci z klasy II i klas III oraz przez grupę uczniów należącą do Dziecięco – Młodzieżowego Dyskusyjnego Klubu Książki.
  2. Recytowanie przez dzieci z klasy II oraz klas III wierszy autorstwa p. Teresy.
  3. Słuchanie prelekcji pisarki.
  4. Złożenie życzeń i podziękowanie p. Teresie Ostrowskiej za przybycie.

SPRAWOZDANIE

Uczniowie serdecznie powitali pisarkę recytując wiersze autorstwa p. Teresy Ostrowskiej. Z ciekawością słuchali p. Teresy, która opowiadała dzieciom o swoim życiu, początkach i pasji do pisania oraz o tym skąd bierze pomysły. Z zainteresowaniem wysłuchali wierszy i opowiadań , które czytała i recytowała          p. Ostrowska. Dzieci były pod ogromnym wrażeniem występu pisarki i zadawały jej wiele pytań. Myślę, że czas spędzony z p. Teresą Ostrowską był ciekawym doświadczeniem dla każdego dziecka.

ZESPÓŁ PROJEKTOWY:

 Agnieszka Herczyńska – (nauczyciel języka polskiego)

Aleksandra Skórnicka – (opiekun drużyny harcerskiej i SU)

Małgorzata Walasek (bibliotekarz)

Ewelina Dumin (nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej)

Barbara Włódzik (nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej)                                     

 

PROJEKT EDUKACYJNY

„WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE”

 

„Książka i możliwość czytania, to jeden z największych cudów ludzkiej cywilizacji.”

 Maria Dąbrowska


WSTĘP

Projekt edukacyjny „Wychowanie przez czytanie” jest skierowany do uczniów kl.II – III  oraz klas IV – VI.  Nie od dzisiaj wiemy , jak ogromne znaczenie dla rozwoju dziecka mają książki. W ostatnich latach można zauważyć, że konkurencją książki zostały telewizja, komputer i Internet. To właśnie z nimi dzieci chętnie obcują. Poniższy projekt ma na celu zachęcić uczniów do sięgania po książkę. Dzięki temu uczniowie rozwiną swoje zainteresowania i właściwie wykorzystają czas wolny.

REALIZACJA PROJEKTU: CAŁY ROK

OGÓLNE CELE PROJEKTU:

  1. Rozwijanie kultury czytania, promowanie czytelnictwa.
  2. Rozwijanie sprawności uważnego słuchania i czytania.
  3. Kształtowanie umiejętności rozumienia czytanego tekstu i wykorzystanie zdobytej wiedzy.
  4. Przygotowanie do poszukiwania potrzebnych informacji i materiałów.
  5. Wyrabianie nawyku właściwego spędzania czasu.

HARMONOGRAM DZIAŁAŃ:

  1. Poranne czytania w salach lekcyjnych (kl. II – III).
  2. Piątkowe czytania w kąciku czytelniczym z udziałem społeczności szkolnej i lokalnej.
  3. Udział  uczniów ZPS i PG w akcji promującej czytelnictwo pt.„Jak nie czytam, jak czytam”.
  4. Zachęcanie i promocja czytelnictwa poprzez oglądanie zakupionych nowości wydawniczych z uwzględnieniem potrzeb czytelników poszczególnych klas.

SPRAWOZDANIE

Uczniowie zostali zapoznani z nowościami wydawniczymi jakie znajdują się w Bibliotece Szkolnej. Chętnie uczestniczyli w porannych oraz piątkowych czytaniach, które odbywają się  w salach lekcyjnych i w bibliotece. Po wysłuchaniu czytanej książki z dużym zaangażowaniem wypowiadali się na jej temat. Uczniowie przystąpili do ogólnopolskiej akcji „Jak nie czytam, jak czytam”. Idąc ulicami naszej miejscowości wspólnie z nauczycielami

i pracownikami szkoły wyruszyli do Urzędu Gminy z książką w ręku oraz z transparentem -„Lubimy czytać”. W akcji współpracowali z nami: Publiczne Gimnazjum, pracownicy Urzędu Gminy, Ośrodka Zdrowia, Gminnej Biblioteki Publicznej oraz Policji. Sukcesem naszego działania było to, że zjednoczyło nas wspólne czytanie. Wszyscy świetnie się bawili z nieodłącznym atrybutem tego dnia – książką. Powyższy projekt jest w trakcie dalszej realizacji i będzie trwał przez cały rok.

ZESPÓŁ PROJEKTOWY:

 Agnieszka Herczyńska – (nauczyciel języka polskiego)

Aleksandra Skórnicka – (opiekun drużyny harcerskiej i SU)

Małgorzata Walasek (bibliotekarz)