Nawigacja

Jak cię słyszą, tak cię piszą...Drukuj

Tytuł innowacji pedagogicznej: Jak cię słyszą, tak cię piszą...

Adresaci innowacji:

uczniowie klas VIa i VIb [a w latach następnych-VIIa i VIIb oraz VIIIa i VIIIb]

Zajęcia edukacyjne objęte innowacją:

język polski, koło polonistyczne

Planowany termin realizacji:

Wrzesień 2019-czerwiec 2022

Cele ogólne innowacji:

  • Rozbudzanie zainteresowania uczniów jÄ™zykiem ojczystym
  • Pogłębianie Å›wiadomoÅ›ci jÄ™zykowej uczniów
  • Rozwijanie czynnego sÅ‚ownika ucznia
  • KsztaÅ‚cenie umiejÄ™tnoÅ›ci poprawnego pisania i mówienia w jÄ™zyku ojczystym
  • Doskonalenie praktycznych umiejÄ™tnoÅ›ci jÄ™zykowych, w tym ortograficznych i interpunkcyjnych
  • Doskonalenie umiejÄ™tnoÅ›ci recytatorskich uczniów
  • Rozwijanie kreatywnoÅ›ci i postaw twórczych
  • Propagowanie pozytywnych wzorców kulturowych i osobowych

Opis innowacji:

ZajÄ™cia w ramach innowacji pedagogicznej, bÄ™dÄ… stawiać poprawność wypowiedzi ustnej jak i pisemnej  na pierwszym miejscu. Poruszona zostanie również kwestia czytelnictwa, ponieważ dziÄ™ki literaturze piÄ™knej, uczniowie wzbogacÄ… swoje sÅ‚ownictwo i utrwalÄ… poprawne wzorce jÄ™zykowe. Dlatego też podczas zajęć bÄ™dziemy czytać fragmenty tekstów literackich, ćwiczyć odmianÄ™ trudnych wyrazów, utrwalać pisowniÄ™ nietypowych wyrazów tj. poszerzać znajomość zwiÄ…zków frazeologicznych i przysÅ‚ów polskich. Ponadto zaproponuje siÄ™ uczniom całą gamÄ™ różnych zabaw jÄ™zykowych i gier.

Rozwijanie wrażliwoÅ›ci na kulturÄ™ jÄ™zyka i promocja czytelnictwa przybierać bÄ™dzie różne formy, ponieważ w ramach innowacji organizowane bÄ™dÄ… różne konkursy: ortograficzne, krasomówcze, potyczki jÄ™zykowe oraz konkursy piÄ™knego czytania.

Poruszane będą treści z zakresu:

  • frazeologii: zwiÄ…zki frazeologiczne
  • fleksji: odmiana przez przypadki trudnych rzeczowników ( w tym nazwisk),przymiotników, zaimków, liczebników, czasowników
  • skÅ‚adni: prawidÅ‚owa budowa zdaÅ„
  • ortografii i interpunkcji
  • literatury piÄ™knej i jÄ™zykoznawczej(wybrane utwory literackie i publicystyczne  [np. porady prof. Miodka, Bralczyka])

Formy realizacji:

  • Poprawność jÄ™zykowa i stylistyczna wypowiedzi–korekta tekstu
  • Popularyzacja poprawnych zwrotów jÄ™zykowych - gazetka Å›cienna
  • Frazeologia:

   -kalambury - odgadywanie zwiÄ…zków frazeologicznych, wyjaÅ›nianie ich znaczenia

   -konkursy na najciekawsze wypracowanie, np. charakteryzujÄ…ce zespóÅ‚ klasowy z zastosowaniem zwiÄ…zków frazeologicznych „ Mamy gÅ‚owÄ™ na karku”

  • SÅ‚uchanie porad jÄ™zykowych online polskich jÄ™zykoznawców- prof. Bralczyka, prof. Miodka czy prof. Markowskiego
  • redagowanie artykuÅ‚ów na temat poprawnej polszczyzny, np. „ Wstyd nie odmieniać nazwisk”
  • „Czytanie łączy pokolenia”- piÄ™kne czytanie wierszy i bajek dzieciom z przedszkola
  • Konkurs na najciekawsze opowiadanie, np. „Książka moim przyjacielem”-stworzenie zbioru opowiadaÅ„
  • „Jestem prezenterem telewizyjnym”- zapowiadanie wybranego programu
  • Ćwiczenia ortograficzne w formie zabaw i gier dydaktycznych: krzyżówki, labirynty, rebusy, zagadki, itp.
  • RozwiÄ…zywanie testów ortograficznych i poprawnej polszczyzny
  • Konkurs Czytelniczy „Mistrz piÄ™knego czytania”
  • Konkurs jÄ™zykowy „Poznaj po sÅ‚owie, co kto ma w gÅ‚owie”
  • ,,Zielone Å›wiatÅ‚o dla kultury jÄ™zyka" – konkurs na najciekawszy plakat propagujÄ…cy kulturÄ™ jÄ™zyka
  • Konkurs Ortograficzny „ I Ty możesz zostać Mistrzem Ortografii”
  • Konkurs Recytatorski „ Magia polskiej poezji ”

 

Przewidywane efekty innowacji:

  • ZwiÄ™kszenie Å›wiadomoÅ›ci kultury sÅ‚owa; poprawa w wypowiedziach ustnych i pisemnych
  • PosÅ‚ugiwanie siÄ™ na co dzieÅ„ poprawnÄ… polszczyznÄ…
  • Poszerzenie sÅ‚ownictwa uczniów o literackie wyrażenia oraz zwiÄ…zki frazeologiczne
  • Stosowanie zwiÄ…zków frazeologicznych i Å›rodków jÄ™zykowych( porównania, przenoÅ›nie) w pracach pisemnych
  • Nabycie umiejÄ™tnoÅ›ci poprawnej pisowni wyrazów

 

                                                                                                            Edyta Hanyż-Prostak