Jak cię słyszą, tak cię piszą...
- 22 listopad 2019
- Programy i projekty
- 1082 czytań
Tytuł innowacji pedagogicznej: Jak cię słyszą, tak cię piszą...
Adresaci innowacji:
uczniowie klas VIa i VIb [a w latach następnych-VIIa i VIIb oraz VIIIa i VIIIb]
Zajęcia edukacyjne objęte innowacją:
język polski, koło polonistyczne
Planowany termin realizacji:
Wrzesień 2019-czerwiec 2022
Cele ogólne innowacji:
- Rozbudzanie zainteresowania uczniów językiem ojczystym
- Pogłębianie świadomości językowej uczniów
- Rozwijanie czynnego słownika ucznia
- Kształcenie umiejętności poprawnego pisania i mówienia w języku ojczystym
- Doskonalenie praktycznych umiejętności językowych, w tym ortograficznych i interpunkcyjnych
- Doskonalenie umiejętności recytatorskich uczniów
- Rozwijanie kreatywności i postaw twórczych
- Propagowanie pozytywnych wzorców kulturowych i osobowych
Opis innowacji:
Zajęcia w ramach innowacji pedagogicznej, będą stawiać poprawność wypowiedzi ustnej jak i pisemnej na pierwszym miejscu. Poruszona zostanie również kwestia czytelnictwa, ponieważ dzięki literaturze pięknej, uczniowie wzbogacą swoje słownictwo i utrwalą poprawne wzorce językowe. Dlatego też podczas zajęć będziemy czytać fragmenty tekstów literackich, ćwiczyć odmianę trudnych wyrazów, utrwalać pisownię nietypowych wyrazów tj. poszerzać znajomość związków frazeologicznych i przysłów polskich. Ponadto zaproponuje się uczniom całą gamę różnych zabaw językowych i gier.
Rozwijanie wrażliwości na kulturę języka i promocja czytelnictwa przybierać będzie różne formy, ponieważ w ramach innowacji organizowane będą różne konkursy: ortograficzne, krasomówcze, potyczki językowe oraz konkursy pięknego czytania.
Poruszane będą treści z zakresu:
- frazeologii: związki frazeologiczne
- fleksji: odmiana przez przypadki trudnych rzeczowników ( w tym nazwisk),przymiotników, zaimków, liczebników, czasowników
- składni: prawidłowa budowa zdań
- ortografii i interpunkcji
- literatury pięknej i językoznawczej(wybrane utwory literackie i publicystyczne [np. porady prof. Miodka, Bralczyka])
Formy realizacji:
- Poprawność językowa i stylistyczna wypowiedzi–korekta tekstu
- Popularyzacja poprawnych zwrotów językowych - gazetka ścienna
- Frazeologia:
-kalambury - odgadywanie związków frazeologicznych, wyjaśnianie ich znaczenia
-konkursy na najciekawsze wypracowanie, np. charakteryzujące zespół klasowy z zastosowaniem związków frazeologicznych „ Mamy głowę na karku”
- Słuchanie porad językowych online polskich językoznawców- prof. Bralczyka, prof. Miodka czy prof. Markowskiego
- redagowanie artykułów na temat poprawnej polszczyzny, np. „ Wstyd nie odmieniać nazwisk”
- „Czytanie łączy pokolenia”- piękne czytanie wierszy i bajek dzieciom z przedszkola
- Konkurs na najciekawsze opowiadanie, np. „Książka moim przyjacielem”-stworzenie zbioru opowiadań
- „Jestem prezenterem telewizyjnym”- zapowiadanie wybranego programu
- Ćwiczenia ortograficzne w formie zabaw i gier dydaktycznych: krzyżówki, labirynty, rebusy, zagadki, itp.
- Rozwiązywanie testów ortograficznych i poprawnej polszczyzny
- Konkurs Czytelniczy „Mistrz pięknego czytania”
- Konkurs językowy „Poznaj po słowie, co kto ma w głowie”
- ,,Zielone światło dla kultury języka" – konkurs na najciekawszy plakat propagujący kulturę języka
- Konkurs Ortograficzny „ I Ty możesz zostać Mistrzem Ortografii”
- Konkurs Recytatorski „ Magia polskiej poezji ”
Przewidywane efekty innowacji:
- Zwiększenie świadomości kultury słowa; poprawa w wypowiedziach ustnych i pisemnych
- Posługiwanie się na co dzień poprawną polszczyzną
- Poszerzenie słownictwa uczniów o literackie wyrażenia oraz związki frazeologiczne
- Stosowanie związków frazeologicznych i środków językowych( porównania, przenośnie) w pracach pisemnych
- Nabycie umiejętności poprawnej pisowni wyrazów
Edyta Hanyż-Prostak