Jak cię słyszą, tak cię piszą...
- 22 listopada 2019
- Programy i projekty
- 1526 czytañ
Tytuł innowacji pedagogicznej: Jak cię słyszą, tak cię piszą...
Adresaci innowacji:
uczniowie klas VIa i VIb [a w latach następnych-VIIa i VIIb oraz VIIIa i VIIIb]
Zajęcia edukacyjne objęte innowacją:
język polski, koło polonistyczne
Planowany termin realizacji:
Wrzesień 2019-czerwiec 2022
Cele ogólne innowacji:
- Rozbudzanie zainteresowania uczniów jÄ™zykiem ojczystym
- Pogłębianie Å›wiadomoÅ›ci jÄ™zykowej uczniów
- Rozwijanie czynnego słownika ucznia
- KsztaÅ‚cenie umiejÄ™tnoÅ›ci poprawnego pisania i mówienia w jÄ™zyku ojczystym
- Doskonalenie praktycznych umiejętności językowych, w tym ortograficznych i interpunkcyjnych
- Doskonalenie umiejÄ™tnoÅ›ci recytatorskich uczniów
- Rozwijanie kreatywnoÅ›ci i postaw twórczych
- Propagowanie pozytywnych wzorców kulturowych i osobowych
Opis innowacji:
ZajÄ™cia w ramach innowacji pedagogicznej, bÄ™dÄ… stawiać poprawność wypowiedzi ustnej jak i pisemnej na pierwszym miejscu. Poruszona zostanie również kwestia czytelnictwa, ponieważ dziÄ™ki literaturze piÄ™knej, uczniowie wzbogacÄ… swoje sÅ‚ownictwo i utrwalÄ… poprawne wzorce jÄ™zykowe. Dlatego też podczas zajęć bÄ™dziemy czytać fragmenty tekstów literackich, ćwiczyć odmianÄ™ trudnych wyrazów, utrwalać pisowniÄ™ nietypowych wyrazów tj. poszerzać znajomość zwiÄ…zków frazeologicznych i przysÅ‚ów polskich. Ponadto zaproponuje siÄ™ uczniom całą gamÄ™ różnych zabaw jÄ™zykowych i gier.
Rozwijanie wrażliwoÅ›ci na kulturÄ™ jÄ™zyka i promocja czytelnictwa przybierać bÄ™dzie różne formy, ponieważ w ramach innowacji organizowane bÄ™dÄ… różne konkursy: ortograficzne, krasomówcze, potyczki jÄ™zykowe oraz konkursy piÄ™knego czytania.
Poruszane będą treści z zakresu:
- frazeologii: zwiÄ…zki frazeologiczne
- fleksji: odmiana przez przypadki trudnych rzeczowników ( w tym nazwisk),przymiotników, zaimków, liczebników, czasowników
- składni: prawidłowa budowa zdań
- ortografii i interpunkcji
- literatury pięknej i językoznawczej(wybrane utwory literackie i publicystyczne [np. porady prof. Miodka, Bralczyka])
Formy realizacji:
- Poprawność jÄ™zykowa i stylistyczna wypowiedzi–korekta tekstu
- Popularyzacja poprawnych zwrotów jÄ™zykowych - gazetka Å›cienna
- Frazeologia:
-kalambury - odgadywanie zwiÄ…zków frazeologicznych, wyjaÅ›nianie ich znaczenia
-konkursy na najciekawsze wypracowanie, np. charakteryzujÄ…ce zespóÅ‚ klasowy z zastosowaniem zwiÄ…zków frazeologicznych „ Mamy gÅ‚owÄ™ na karku”
- SÅ‚uchanie porad jÄ™zykowych online polskich jÄ™zykoznawców- prof. Bralczyka, prof. Miodka czy prof. Markowskiego
- redagowanie artykuÅ‚ów na temat poprawnej polszczyzny, np. „ Wstyd nie odmieniać nazwisk”
- „Czytanie łączy pokolenia”- piÄ™kne czytanie wierszy i bajek dzieciom z przedszkola
- Konkurs na najciekawsze opowiadanie, np. „Książka moim przyjacielem”-stworzenie zbioru opowiadaÅ„
- „Jestem prezenterem telewizyjnym”- zapowiadanie wybranego programu
- Ćwiczenia ortograficzne w formie zabaw i gier dydaktycznych: krzyżówki, labirynty, rebusy, zagadki, itp.
- RozwiÄ…zywanie testów ortograficznych i poprawnej polszczyzny
- Konkurs Czytelniczy „Mistrz piÄ™knego czytania”
- Konkurs jÄ™zykowy „Poznaj po sÅ‚owie, co kto ma w gÅ‚owie”
- ,,Zielone Å›wiatÅ‚o dla kultury jÄ™zyka" – konkurs na najciekawszy plakat propagujÄ…cy kulturÄ™ jÄ™zyka
- Konkurs Ortograficzny „ I Ty możesz zostać Mistrzem Ortografii”
- Konkurs Recytatorski „ Magia polskiej poezji ”
Przewidywane efekty innowacji:
- Zwiększenie świadomości kultury słowa; poprawa w wypowiedziach ustnych i pisemnych
- Posługiwanie się na co dzień poprawną polszczyzną
- Poszerzenie sÅ‚ownictwa uczniów o literackie wyrażenia oraz zwiÄ…zki frazeologiczne
- Stosowanie zwiÄ…zków frazeologicznych i Å›rodków jÄ™zykowych( porównania, przenoÅ›nie) w pracach pisemnych
- Nabycie umiejÄ™tnoÅ›ci poprawnej pisowni wyrazów
Edyta Hanyż-Prostak